Termin realizacji: 2.03–31.12.2020 r.

Głównym celem projektu było przygotowanie pracowników bibliotek publicznych do wykorzystania i prowadzenia zajęć z druku 3D oraz posługiwania się podstawami języków programowania w kierowaniu robotami. Zagadnienia te wykraczały poza treści dotychczasowych szkoleń organizowanych przez Bibliotekę Śląską z zakresu nowych technologii dla bibliotekarzy. Szkolenia prowadzili współpracownicy UNIBOT, jednostki edukacyjnej Uniwersytetu Otwartego wchodzącego w skład Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Prowadzący przedstawili jak w pracy z czytelnikiem wykorzystywać języki Python i Java Script w kierowaniu robotami Photon oraz zbudowanymi z klocków Lego Mindstorms. Uczestnicy poznali również metodę design thinking pozwalającą kreatywnie tworzyć innowacyjne projekty. Wykorzystując wiedzę ze szkoleń uczestnicy projektu przygotowali z użyciem robotów ciekawe filmiki oraz materiały promocyjne bibliotek, opracowali i przeprowadzili zajęcia i szkolenia dla czytelników oraz innych bibliotekarzy (stacjonarnie oraz online). Najciekawsze spotkania bibliotekarzy zostały opisane na blogu Śląski Pegaz.

Ostatnim elementem „Robotowej Akademii Kreatywnego Czytania” było seminarium online podsumowujące projekt. W gronie prelegentów były m.in. Anna Sokołowska (Centralny Dom Technologii CDT w Warszawie) i dr Joanna Foryś (UNIBOT Uniwersytet Otwarty w Uniwersytecie Śląskim), które przedstawiły kierunki rozwoju technologii i wykorzystania ich w edukacji. Następnie dobrymi praktykami wykorzystania robotów i druku 3D podzielili się pracownicy: Biblioteki Publicznej Miasta i Gminy w Łazach, Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Teodora Heneczka w Piekarach Śląskich i Biblioteki Radziechowy-Wieprz.

W projekcie uczestniczyło łącznie 142 pracowników bibliotek publicznych woj. śląskiego.


Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, program Partnerstwo dla Książki.