Najczęściej zadawane pytania
- Jak mogę zapisać się do Biblioteki Śląskiej?
- Jak szybko dostanę kartę biblioteczną?
- Zgubiłem kartę biblioteczną, co teraz?
- Zapomniałem hasła do mojego konta bibliotecznego, co teraz?
- Czy wypożyczę książki z biblioteki przez Internet?
- Czy zamówione do Wypożyczalni książki muszę odebrać osobiście?
- Jak mogę przedłużyć termin wypożyczenia książek?
- Czy muszę oddać książki osobiście?
- Przekroczyłem termin zwrotu książek, co teraz?
- W jaki sposób mogę uregulować płatności względem biblioteki?
- Co jeśli zgubiłem książkę z biblioteki?
- Jak mogę skorzystać z czytelni?
- Co to jest katalog elektroniczny Integro?
- Czy katalog elektroniczny Integro obejmuje wszystkie zbiory Biblioteki Śląskiej?
- Co w sytuacji gdy nie mogę się zalogować do katalogu elektronicznego Integro?
- Co oznacza sformułowanie „wolny dostęp”?
- Co jeśli zarezerwowałem książkę wypożyczoną obecnie przez innego czytelnika?
- Czy mogę wypożyczyć do domu czasopismo?
- Czy w bibliotece mogę skorzystać z Internetu?
- Czy zbiory biblioteczne mogę fotografować własnym aparatem cyfrowym?
- Jakie są minimalne wersje przeglądarek internetowych do pracy w katalogu Integro?
1. Jak mogę zapisać się do Biblioteki Śląskiej?
Przydatne informacje znajdują się w zakładce Zapisy.
2. Jak szybko dostanę kartę biblioteczną?
Od razu. Karta biblioteczna wyrabiana jest natychmiast po zapisaniu do biblioteki. W tym samym dniu można skorzystać z czytelni lub wypożyczyć książkę.
3. Zgubiłem kartę biblioteczną, co teraz?
Utratę karty bibliotecznej należy niezwłocznie zgłosić w Wypożyczalni lub telefonicznie pod nr (+48) 32 208 37 46. W celu wydania duplikatu karty należy zgłosić się z dokumentem tożsamości do punktu rejestracji. Duplikat zostanie wydany na miejscu (koszt duplikatu to 12,00 zł).
4. Zapomniałem hasła do mojego konta bibliotecznego, co teraz?
Jeśli podczas rejestracji (lub później) podany został adres mailowy można samemu wygenerować nowe hasło. Po przejściu na stronę główną katalogu elektronicznego Integro i kliknięciu „Zaloguj”, na dole okna pojawia się przycisk „Nie pamiętam hasła”. Po wypełnieniu formularza nowe hasło zostanie wysłane na podany wcześniej adres mailowy.
5. Czy wypożyczę książki z biblioteki przez Internet?
Tak, książki można zamawiać wyłącznie z konta zalogowanego użytkownika w katalogu elektronicznym Integro (dostępny na stronie internetowej biblioteki).
6. Czy zamówione do Wypożyczalni książki muszę odebrać osobiście?
Nie, przy czym książki można odebrać wyłącznie po okazaniu karty bibliotecznej osoby, która je zamówiła. Należy pamiętać, że właściciel karty odpowiada za każdorazowe jej użycie oraz za wszystkie materiały wypożyczone przy użyciu jego karty.
7. Jak mogę przedłużyć termin wypożyczenia książek?
Termin wypożyczenia książek można przedłużyć na dwa sposoby:
- telefonicznie pod nr (+48) 32 208 37 48,
- przez Internet. W tym celu trzeba zalogować się na swoje konto w katalogu elektronicznym Integro, kliknąć opcję „Konto” i z menu bocznego wybrać pozycję „Prolongaty”. Ukażą się wszystkie książki, które można prolongować. Prolongacie podlegają jedynie książki, których termin zwrotu jeszcze nie upłynął, i które nie zostały zarezerwowane przez innego czytelnika.
8. Czy muszę oddać książki osobiście?
Nie, może je zwrócić inna osoba. Można również skorzystać z usług poczty i zaadresować przesyłkę: Biblioteka Śląska, plac Rady Europy 1, 40-021 Katowice. Całodobowy zwrot książek umożliwia wrzutnia umieszczona przy wejściu głównym do biblioteki.
9. Przekroczyłem termin zwrotu książek, co teraz?
Siódmego dnia po przekroczeniu terminu zwrotu zostanie naliczona kara w wysokości 1,50 zł za każdy przetrzymany wolumin. Kara będzie naliczana za każdy kolejny tydzień przetrzymania książek. Do momentu zapłacenia kary i zwrotu przetrzymanych egzemplarzy nie można wypożyczać kolejnych książek z biblioteki. Informacje o terminie zwrotu książek wysyłane są drogą mailową. Dostępne są również dla zalogowanego użytkownika na koncie bibliotecznym w katalogu elektronicznym Integro.
10. W jaki sposób mogę uregulować moje należności względem biblioteki?
- Karę za przetrzymanie książek można zapłacić bezpośrednio w Wypożyczalni (gotówką lub kartą płatniczą).
- Wpłaty za kary, zagubienia książek, za zamówione usługi informacyjne i reprograficzne, jak również wypożyczenia międzybiblioteczne można zapłacić także przelewem na konto biblioteki: Santander Bank Polska S.A. 21 1090 1186 0000 0001 4306 5831.
11. Co jeśli zgubiłem książkę z biblioteki?
Prosimy o kontakt z bibliotekarzem w wypożyczalni.
12. Jak mogę skorzystać z czytelni?
Aby korzystać ze zbiorów biblioteki dostępnych na miejscu, w czytelniach trzeba być zapisanym do biblioteki. Na podstawie ważnej karty bibliotecznej dyżurujący bibliotekarz udostępnia potrzebne materiały.
13. Co to jest katalog elektroniczny Integro?
Katalog elektroniczny Integro to katalog powszechnego dostępu. Umożliwia przeszukiwanie w trybie online baz danych zawierających wydawnictwa dostępne w bibliotece, pozwala na zamawianie i rezerwowanie konkretnych pozycji, a także informuje czytelników o stanie ich kont. Z katalogu elektronicznego Integro Biblioteki Śląskiej można korzystać za pośrednictwem Internetu lub na terminalach graficznych rozmieszczonych w budynku biblioteki (kiedy Biblioteka jest otwarta dla czytelników). Oferuje on możliwości wyszukiwania pożądanych dokumentów według indeksów systemu PROLIB, tworzenia zaawansowanych strategii wyszukiwawczych, przeglądania nowości wydawniczych, a także powiadamiania o statusie zamówionych pozycji za pośrednictwem poczty elektronicznej oraz samodzielnej obsługi konta czytelnika (m.in. prolongaty wypożyczonych materiałów). Więcej informacji: www.prolib.pl
14. Czy katalog elektroniczny Integro obejmuje wszystkie zbiory Biblioteki Śląskiej?
Katalog elektroniczny Integro obejmuje tylko część gromadzonych przez Bibliotekę Śląską materiałów. Nie notuje niektórych zbiorów specjalnych oraz czasopism. W przypadku tego typu materiałów, jeśli danego tytułu nie ma w katalogu elektronicznym, należy sprawdzić dodatkowo katalogi kartkowe znajdujące się w holu głównym i w Czytelni Zbiorów Specjalnych.
15. Co w sytuacji gdy nie mogę się zalogować do katalogu elektronicznego Integro?
Żeby zalogować się na konto w katalogu elektronicznym Integro trzeba:
- podać numer karty bibliotecznej oraz hasło (hasło nie może zawierać polskich znaków diakrytycznych),
- w przeglądarce internetowej należy odblokować obsługę „ciasteczek” (plików cookie).
16. Co oznacza sformułowanie „wolny dostęp”?
„Wolny dostęp” oznacza, że książka znajduje się w księgozbiorze podręcznym czytelni. Takiej książki nie trzeba zamawiać. Czytelnik może sam podejść do półki i skorzystać z wybranej pozycji (kiedy Biblioteka jest otwarta dla czytelników).
17. Co jeśli zarezerwowałem książkę wypożyczoną obecnie przez innego czytelnika?
Książka zarezerwowana nie może być prolongowana przez obecnego czytelnika. Jednak termin, kiedy będzie można ją odebrać, zależy od tego kiedy faktycznie zostanie zwrócona. Czytelnik może oddać książkę wcześniej (przed upływem terminu zwrotu) lub później (płacąc wówczas karę). W momencie zwrotu książka na koncie przechodzi z opcji „rezerwacje” do opcji „zamówienia” i czeka tam niezależnie od podanego terminu 7 dni na wysłanie (realizację zamówienia). Jeśli w tym czasie zamówienie nie zostanie wysłane książka staje się dostępna dla innych czytelników, a rezerwacja przepada. Warto więc przynajmniej raz w tygodniu sprawdzać swoje rezerwacje i zamówienia przez Internet.
18. Czy mogę wypożyczyć do domu czasopismo?
Nie, zgodnie z Regulaminem biblioteki z czasopism można korzystać tylko na miejscu, w czytelniach.
19. Czy w bibliotece mogę skorzystać z Internetu?
Tak, można korzystać z własnego urządzenia w czytelniach i w holu głównym w oznaczonych strefach. Podłączenie do Internetu może być realizowane jedynie przez łącze bezprzewodowe. Szczegóły usługi.
20. Czy zbiory biblioteczne mogę fotografować własnym aparatem cyfrowym?
Tak, można nieodpłatnie fotografować fragmenty zbiorów aparatem cyfrowym na własny, niekomercyjny użytek.
21. Jakie są minimalne wersje przeglądarek internetowych do pracy w katalogu Integro?
- Chrome 66
- Opera 45
- Edge 17
- Firefox 59
- Safari 11.1
- IE 11 (ale zalecamy zainstalowanie innej przeglądarki).
Ze względu na bezpieczeństwo i komfort pracy z aplikacjami internetowymi zalecamy systematyczne aktualizowanie używanej przeglądarki do najnowszej wersji.