SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI BIBLIOTEK PUBLICZNYCH
WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO W 2010 R.

7.1. Zasięg czytelnictwa - obserwowane tendencje i preferencje czytelnicze.

Wiele mówi się o tym, iż obecnie przeżywamy swoisty kryzys czytelnictwa. Wynika on z wielu przyczyn. Mimo, że książka przestała pełnić funkcję głównego nośnika informacji o otaczającym świecie i jej funkcja jest obecnie inna, niż miało to miejsce kilkadziesiąt lat temu, to jednak ciągle dostarcza modeli wytyczających sposób bycia, określa kody postępowania, podaje przykłady dla rozwiązywania problemów życia dnia codziennego.

W województwie śląskim odnotowano spadek zarówno w poziomie czytelnictwa, jak i w ilości wypożyczeń i udostępnień księgozbioru. W porównaniu z rokiem ubiegłym liczba udostępnień na miejscu i na zewnątrz zmniejszyła się o 739.578 woluminów w porównaniu z rokiem poprzednim i wyniosła 21.427.865 wypożyczeń. W 2010 roku śląskie biblioteki odwiedziło też znacznie mniej czytelników niż w 2009 roku; różnica ta kształtuje się na poziomie 22.632 użytkowników. Spadek czytelnictwa w zakresie zarówno udostępniania i wypożyczania zbiorów spowodowany może być m.in. malejącą liczbą mieszkańców miast, emigracją młodzieży do krajów UE, coraz powszechniejszym korzystaniem z sieci Internet jako źródła wiedzy, informacji i rozrywki, niżem demograficznym, brakiem czasu, brakiem wiedzy na temat możliwości korzystania z książek czy negacjami tej formy. Internet postrzegany jest jako najlepsze i najszybsze, a przede wszystkim wiarygodne źródło informacji wszelkiej. Dodatkowym problemem, który pociąga za sobą spadki poziomu czytelnictwa jest brak obowiązku szkolnego w zakresie korzystania z tradycyjnych źródeł bibliotecznych, szczególnie w czytelni, zaniżanie wymagań edukacyjnych w szkołach. Młodzież szkolna rzadko sięga po książkę inną niż lektura obowiązkowa lub jej opracowanie. Jej aktywność czytelnicza zdecydowanie rośnie przed maturą czy innym egzaminem. Aktywność czytelnicza dzieci i młodzieży często nie idzie w parze z chęcią korzystania ze zbiorów tradycyjnych, a jest formą spędzania czasu wolnego i korzystania np. z Internetu, wypożyczenia multimediów, uczestnictwa w imprezach bibliotecznych, spotkaniach, luźne podejście do lektur szkolnych. Tendencja spadkowa ma charakter ogólnopolski.

Biblioteki podejmują działania zwiększające komfort korzystania ze świadczonych usług, starają się zaoferować czytelnikom jak największy dostęp do książki i informacji przez prowadzone prace związane z informatyzacją i komputeryzacją, tworzenie katalogów on-line, udogadniając warunki dostępu do placówek np. poprzez dostosowywanie godzin otwarcia do potrzeb czytelników czy promocję swojej działalności. Prowadzone są różnorodne formy upowszechniania czytelnictwa oraz systematyczne wzbogacanie księgozbioru o nowości wydawnicze w zakresie literatury pięknej, literatury naukowej i popularnonaukowej oraz prenumeratę prasy i czasopism.

Stan czytelnictwa w województwie śląskim w roku 2010 r. przedstawia się następująco:

Czytelnicy

W 2010 r. ogólna liczba zarejestrowanych czytelników wyniosła 881 799, to mniej o 22 632 użytkowników. Największy spadek odnotowano wśród użytkowników uczących się – w grupie do lat 15 i 16–19 lat (w sumie 18 994 osób). Spadek odnotowano także w grupie wiekowej 20-24 lata, czyli wśród potencjalnych studentów. Największy wzrost natomiast widoczny jest w grupie wiekowej powyżej 60 lat, czyli w tzw. wieku poprodukcyjnym. Więcej czytają także osoby między 25 a 60 rokiem życia.

Zestawienie za dwa ostatnie lata struktury czytelników wg wieku kształtuje się następująco:

Grupa wiekowa

2010 rok

2009 rok

wzrost

spadek

ogółem

881 799

904 431

22 632

do lat 15

178 721

188 711

9 990

16-19 lat

112 092

121 096

9 004

20-24 lata

146 096

154 892

8 796

25-44 lata

251 297

250 892

405

45-60 lat

129 191

128 437

754

powyżej 60 lat

64 402

60 403

3 999


Czytelnicy w województwie śląskim wg kryterium wieku

Czytelnicy w województwie śląskim wg kryterium wieku

Procentowy udział grup wiekowych czytelników w 2010 r.

Procentowy udział grup wiekowych czytelników w 2010 r.

Zestawienie za dwa ostatnie lata struktury czytelników wg zajęcia kształtuje się następująco:

Grupa zawodowa

2010 rok

2009 rok

wzrost

spadek

ogółem

881 799

904 431

22 632

uczniowie

312 584

330 247

17 663

studenci

113 550

119 874

6 324

pracownicy umysłowi

179 077

177 510

1 567

robotnicy

78 564

79 570

1 006

rolnicy

1 501

1 829

328

inni zatrudnieni

24 295

24 381

81

pozostali

172 228

171 021

1 207


Czytelnicy w województwie śląskim wg kryterium zajęcia

Czytelnicy w województwie śląskim wg kryterium zajęcia

Procentowy udział grup zawodowych czytelników w 2010 r.

procentowy udział grup zawodowych czytelników w 2010 r

Zasięg czytelnictwa

W 2010 roku wskaźnik zasięgu czytelnictwa w województwie śląskim wyniósł 19 czytelników w przeliczeniu na 100 mieszkańców i pozostaje niezmienny w stosunku do roku 2009.

Powiaty ziemskie – średnia 17 – bez zmian

Powiat ziemski

wskaźnik 2010

wskaźnik 2009

będziński

20

20

bielski

19

19

bieruńsko-lędziński

14

17

cieszyński

17

18

częstochowski

12

12

gliwicki

17

18

kłobucki

13

13

lubliniecki

16

15

mikołowski

19

18

myszkowski

11

12

pszczyński

17

17

raciborski

20

19

rybnicki

18

18

tarnogórski

20

20

wodzisławski

18

19

zawierciański

18

19

żywiecki

16

15


Zasięg czytelnictwa w przeliczeniu na 100 mieszkańców
(powiaty ziemskie)

Zasięg czytelnictwa w przeliczeniu na 100 mieszkańców powiaty ziemskie

Jak wynika z powyższego zestawienia najwyższe wskaźniki zasięgu czytelnictwa osiągnięto kolejno w powiatach:

  • będzińskim, raciborskim i tarnogórskim;

  • bielskim, mikołowskim;

  • rybnickim, wodzisławskim oraz zawierciańskim.

Powiaty grodzkie – średnia 19

Powiat grodzki

wskaźnik 2010

wskaźnik 2009

Bielsko-Biała

27

27

Bytom

8

7

Chorzów

15

15

Częstochowa

20

20

Dąbrowa Górnicza

18

21

Gliwice

19

19

Jastrzębie Zdrój

27

28

Jaworzno

37

38

Katowice

22

23

Mysłowice

18

19

Piekary Śląskie

16

16

Ruda Śląska

12

13

Rybnik

20

20

Siemianowice
Śląskie

17

18

Sosnowiec

20

21

Świętochłowice

17

17

Tychy

20

20

Zabrze

17

16

Żory

17

19


Zasięg czytelnictwa w przeliczeniu na 100 mieszkańców
(powiaty grodzkie)

Zasięg czytelnictwa w przeliczeniu na 100 mieszkańców powiaty grodzkie

Należy zwrócić uwagę, że są miejscowości (Mykanów, Włodowice, Dąbrowa Zielona), gdzie wskaźnik zasięgu czytelnictwa jest bardzo niski i wynosi 5-6%.

Najwyższe wskaźniki zasięgu czytelnictwa osiągnięto :

  • wśród bibliotek powiatów grodzkich: Jaworzno (37%), Bielsko-Biała i Jastrzębie-Zdrój (po 27%),

  • wśród pozostałych bibliotek miejskich: Cieszyn, Sławków i Ustroń (po 29%), wśród bibliotek miast i gmin Czechowice Dziedzice (29%),

  • wśród bibliotek gminnych: Bestwina i Mierzęcice (po 31%), Marklowice (29%).

Wypożyczenia i udostępnienia prezencyjne

W 2010 r. na zewnątrz wypożyczono 17.358.252 jednostek inwentarzowych, co w porównaniu z rokiem 2009 daje spadek o 545.070. Na miejscu zaś skorzystano z 3 511 874 materiałów bibliotecznych w roku 2010, to jest mniej o 201.160 w zestawieniu danych z rokiem minionym. Średnia wypożyczeń książek, czasopism, zbiorów specjalnych na zewnątrz i na miejscu w przeliczeniu na 100 mieszkańców w województwie wynosi 462. Szczegółowy obraz problemu sumy wypożyczeń w powiatach ziemskich i grodzkich pokazują poniższe tabele.

Suma wypożyczeń zbiorów na miejscu i na zewnątrz w przeliczeniu na 100 mieszkańców w powiatach ziemskich - średnia 417

Powiat ziemski

wskaźnik 2010

wskaźnik 2009

będziński

546

571

bielski

459

481

bieruńsko-lędziński

331

372

cieszyński

317

340

częstochowski

278

289

gliwicki

381

466

kłobucki

257

251

lubliniecki

381

346

mikołowski

601

602

myszkowski

390

397

pszczyński

403

412

raciborski

516

524

rybnicki

425

457

tarnogórski

483

488

wodzisławski

434

459

zawierciański

567

603

żywiecki

291

278


Wypożyczenia i udostępnienia prezencyjne w przeliczeniu na 100 mieszkańców
(powiaty ziemskie)

Wypożyczenia i udostępnienia prezencyjne w przeliczeniu na 100 mieszkańców (powiaty ziemskie)

Suma wypożyczeń zbiorów na miejscu i na zewnątrz w przeliczeniu na 100 mieszkańców w powiatach grodzkich - średnia 473

Powiat grodzki

wskaźnik 2010

wskaźnik 2009

Bielsko Biała

799

806

Bytom

178

149

Chorzów

288

292

Częstochowa

463

464

Dąbrowa Górnicza

616

807

Gliwice

523

500

Jastrzębie Zdrój

569

620

Jaworzno

625

741

Katowice

475

486

Mysłowice

420

452

Piekary Śląskie

582

614

Ruda Śląska

326

344

Rybnik

493

520

Siemianowice Śląskie

396

410

Sosnowiec

515

535

Świętochłowice

542

572

Tychy

526

510

Zabrze

280

257

Żory

568

489


Wypożyczenia i udostępnienia prezencyjne w przeliczeniu na 100 mieszkańców
(powiaty grodzkie)

Wypożyczenia i udostępnienia prezencyjne w przeliczeniu na 100 mieszkańców (powiaty grodzkie)

Jak widać w powyższych tabelach zmiany w ilości wypożyczeń i udostępnień w województwie przebiegły dość łagodnie. Najbardziej widoczny wzrost zainteresowania książką w bibliotekach powiatów grodzkich wystąpił w Żorach, spadek zaś najbardziej uwidocznił się w Dąbrowie Górniczej i Jaworznie. W bibliotekach powiatów ziemskich zaś największa różnica wystąpiła w powiecie gliwickim, był to spadek wypożyczeń o 85.

Preferencje czytelnicze

Biblioteki dokonując zakupu księgozbioru starają się trafić w gusta czytelnicze, w różny sposób poznając preferencje swoich użytkowników. Dokładają wiele starań, by zaspokoić ich potrzeby, z drugiej rozbudzić ich aspiracje i zachęcić do korzystania ze swoich usług. Często motywem sięgnięcia po lekturę są nagrody literackie, które dla wielu są wyznacznikiem jakości książki. Dużą popularnością cieszą się także książki pisane czy rekomendowane przez znane osoby świata mediów. Dużą popularnością cieszą się utwory, które zostały zekranizowane czy na podstawie których powstawały scenariusze filmowe.

Największym zainteresowaniem wśród dorosłych cieszą się pozycje beletrystyczne, w tym dzienniki, poradniki, biografie. Najbardziej poczytni autorzy to m.in.: Joanna Bator, Dan Brown, Trixi Von Bulow, Wojciech Cejrowski, Joanna Chmielewska, Agata Christie, Harlan Coben, Paulo Coelho, Clive Cussler, Hanna Cygler, Norman Davies, Eugeniusz Dębski, Artur Domosławski, Ake Edwardson, Tess Gerritsen, Elizabeth Gilbert, Dmitry Glukhovsky, Katarzyna Grochola, Małgorzata Gutowska-Adamczyk, Szymon Hołownia, Jacek Hugo-Bader, Małgorzata Kalicińska, Alex Kava, Marek Krajewski, Sophie Kinsella, Stieg Larsson, Hennig Mankell, Liza Marklund, Irena Matuszkiewicz, Stephanie Meyer, Haruki Murakami, Agnieszka Osiecka i Jeremi Przybora, Jacek Pałkiewicz, Beata Pawlikowska, Jodi Picault, Jacek Piekara, Andrzej Pilipiuk, Nora Roberts, Marcin Szczygieł, Monika Szwaja, Mario Vargas Llosa, Leon Wiśniewski, Martyna Wojciechowska, Bogusław Wołoszański, Richard Yates, Marian Zacharski, Carlos R. Zafon, Andrzej Ziemiański.

W zakresie literatury niebeletrystycznej czytelnicy najczęściej pytają o książki z zakresu nauk humanistycznych: psychologii, socjologii, pedagogiki, zarządzania i nauk około ekonomicznych, prawa, finansów, historii literatury pięknej, literatury faktu (publicystyki). Zapotrzebowanie na literaturę popularnonaukową określają najczęściej kierunki studiów podejmowanych przez naszych czytelników.

7.2. Najważniejsze wydarzenia kulturalne, promocyjne, edukacyjne - wybrane przykłady

Niezmiernie ważne dla biblioteki jest kreowanie wizerunku w otoczeniu, jako instytucji przyjaznej, otwartej, a przede wszystkim aktywnej; biblioteki muszą zabiegać o swoich czytelników. Promocja bibliotek jest nieodzownym elementem codziennych działań. Właściwy wizerunek korzystnie wpływa na jakość relacji z otoczeniem, przyczyniając się tym samym do ogólnego wzrostu zaufania do instytucji, dlatego też podążając z duchem czasu starają się trafić ze swoją ofertą do obecnych i potencjalnych czytelników tworząc blogi, konta internetowe na popularnych portalach społecznościowych (Nasza Klasa czy Facebook), na bieżąco aktualizować strony WWW uzupełniając je o najświeższe informacje o podejmowanych działaniach, nowościach czytelniczych, tworzyć newslettery, itp.

Spotkania autorskie

Spotkania autorskie cieszą się niesłabnącą popularnością, zwłaszcza, gdy zapraszani goście są dobrze znani i cenieni przez czytelników. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom swoich odbiorców organizują ich coraz więcej. W bibliotekach gościli literaci, publicyści, dziennikarze, aktorzy, politycy, naukowcy; zestawienie wybranych gości przedstawia tabela poniżej:

Artur Andrus

Racibórz

Artur Barciś

Bobrowniki

Andrzej Bart

Sosnowiec

Grażyna Bąkiewicz

Bielsko-Biała

Paweł Beręsewicz

Chełm Śląski, Jastrzębie Zdrój, Jaworzno, Katowice, Łazy, Wilkowice, Zawiercie

Małgorzata Berwid

Dąbrowa Górnicza, Sosnowiec

Wojciech Bonowicz

Bielsko-Biała, Piekary Śląskie, Sosnowiec

Marcin Bruczkowski

Racibórz

Marcin Brykczyński

Jastrzębie Zdrój, Sławków, Suszec

Wojciech Brzoska

Sosnowiec

Zuzanna Celmer

Orzesze, Racibórz,

Ewa Chotomska

Czeladź, Dąbrowa Górnicza, Jastrzębie Zdrój, Pawłowice, Radlin, Sosnowiec, Wodzisław Śląski, Żarnowiec

Wanda Chotomska

Wodzisław Śląski

Maria Czubaszek

Jastrzębie Zdrój

Jacek Dehnel

Katowice

Łukasz Dębski

Cieszyn, Gliwice, Lędziny, Łazy, Ożarowice, Sosnowiec

Grażyna
Dłużniewska-Mellin

Katowice

Wiesław Drabik

Brenna, Kłomnice, Knurów, Kornowac, Krzyżanowice, Lelów, Łaziska Górne, Mykanów, Ornontowice, Orzesze, Pawłowice, Pilchowice, Rędziny

Anna Dymna

Czerwionka-Leszczyny

Katarzyna Enerlich

Bielsko-Biała, Cieszyn, Porąbka, Strumień, Ustroń, Wilkowice

Joanna Fabicka

Żory

Jacek Fedorowicz

Imielin

Andrzej Fiutak

Zawiercie

Małgorzata Flis

Suszec

Marta Fox

Katowice, Ożarowice, Świerklaniec

Agnieszka Frączek

Goczałkowice-Zdrój, Jastrzębie Zdrój, Jaworzno, Mikołów, Racibórz, Rybnik, Wodzisław Śląski

Barbara Gawryluk

Gliwice, Katowice, Miedźna, Ożarowice, Pyskowice, Wodzisław Śląski, Zawiercie, Żywiec

Grzegorz Gortat

Katowice, Lędziny

Małgorzata Gutowska-Adamczyk

Łazy, Siemianowice Śląskie

Remigiusz Grzela

Katowice

Jerzy Ilg

Pszczyna, Rybnik

Kalina Jerzykowska

Cieszyn, Gliwice, Rybnik

Melania Kapelusz

Będzin, Chełm Śląski, Imielin , Katowice

Andrzej Kapłanek

Bestwina

Grzegorz Kasdepke

Czeladź, Częstochowa, Dębowiec, Jaworzno, Lędziny, Rybnik, Strumień, Zawiercie, Żywiec

Robert Karwat

Cieszyn, Lelów, Sławków, Suszec

Izabella Klebańska

Czeladź, Gliwice, Imielin, Mikołów, Pszczyna, Racibórz, Siewierz, Wilkowice, Żywiec

Grzegorz Kołodko

Dąbrowa Górnicza

Michał Komar

Zabrze

Barbara Kosmowska

Chorzów, Częstochowa, Pawłowice, Pszczyna

Maria Koterbska

Jasienica

Krzysztof Kotowski

Sosnowiec

Hanna Kowalewska

Częstochowa, Kłobuck, Przystajń, Zawiercie

Marek Krajewski

Racibórz

Emilia Krakowska

Ożarowice

Jarosław Kret

Czechowice-Dziedzice, Wodzisław Śląski

Krzysztof Kuczkowski

Sosnowiec

Wojciech Kuczok

Częstochow, Siemianowice Śląskie, Świerklaniec

Kazimierz Kutz

Pszczyna, Rybnik, Sosnowiec, Świerklaniec

Paweł Lekszycki

Sosnowiec

Edward Lutczyn

Ożarowice, Radzionków, Strumień, Wilkowice

Zdzisław Łączkowski

Sosnowiec

Konrad Małek

Katowice, Świętochłowice

Sławomir Matusz

Sosnowiec

Leszek Mazan

Bielsko-Biała, Dąbrowa Górnicza

Maciej Melecki

Cieszyn, Sosnowiec

Jan Miodek

Wojkowice

Krzysztof Mroziewicz

Zabrze

Feliks Netz

Sosnowiec

Arkadiusz Niemirski

Bytom, Chorzów, Cieszyn, Imielin , Sosnowiec, Zawiercie

Małgorzata Niezabitowska

Bielsko-Biała , Dąbrowa Górnicza, Racibórz

Ewa Nowak

Krupski Młyn, Pawłowice, Poczesna, Rędziny, Rybnik, Sosnowiec, Tworóg

Marek Nowakowski

Zabrze

Artur Nowicki

Psary

Marta Obuch

Siemianowice Śląskie

Daniel Odija

Będzin, Katowice, Racibórz

Michał Ogórek

Ożarowice, Wodzisław Śląski

Joanna Olech

Łazy, Mikołów, Wodzisław Śląski

Anna Onichimowska

Chorzów, Łazy, Mikołów, Mysłowice, Piekary Śląskie, Świętochłowice, Wisła, Zabrze

Kazimierz Orłoś

Zabrze

Beata Ostrowicka

Bielsko-Biała, Opatów, Pawłowice, Rudnik, Siewierz

Marcin Pałasz

Czechowice-Dziedzice, Pawłowice

Joanna Papuzińska

Lędziny

Romek Pawlak

Bytom, Sosnowiec

Krzysztof Petek

Katowice, Orzesze, Żywiec

Wioletta Piasecka

Jastrzębie Zdrój, Łaziska Górne, Siemianowice Śląskie, Suszec

Tomasz Piątek

Sosnowiec

Renata Piątkowska

Brenna, Czechowice-Dziedzice, Kozy, Miedźna, Pawłowice, Radziechowy-Wieprz, Strumień, Żywiec

Eliza Piotrowska

Lędziny

Franciszek Pieczka

Godów

Małgorzata Piekarska

Dębowiec, Gliwice, Jaworzno, Mierzęcice, Psary, Sosnowiec, Strumień

Wanda Póławska

Zabrze

Jolanta Reisch

Kornowac, Krzyżanowice, Pietrowice Wielkie, Radlin, Sosnowiec

Dariusz Rekosz

Częstochowa, Dąbrowa Górnicza, Imielin, Jaworzno, Katowice, Siemianowice Śląskie, Sosnowiec

Bogumiła Rostkowska

Świerklaniec

Michał Rusinek

Dąbrowa Górnicza

Tomasz Rzerzycki

Kłobuck

Monika Sawicka

Racibórz

Mariusz Sieniewicz

Bielsko-Biała, Piekary Śląskie

Izabela Sowa

Siemianowice Śląskie, Tarnowskie Góry

Stanisław Srokowski

Zabrze

Agnieszka Strączek

Czeladź

Małgorzata Strękowska-Zaręba

Katowice

Małgorzata Strzałkowska

Bielsko-Biała, Pszczyna

Marek Szczepański

Katowice

Małgorzata Szejnert

Bielsko-Biała

Marek Szołtysek

Bestwina, Gliwice, Lędziny, Lubliniec, Ornontowice, Suszec, Wielowieś

Kazimierz Szymeczko

Goczałkowice Zdrój, Rybnik, Siemianowice Śląskie

Krystyna Śmigielska

Cieszyn

Tomasz Trojanowski

Bielsko-Biała

Olga Tokarczuk

Rybnik

Maciej Trzepałka

Zabrze

Szczepan Twardoch

Częstochowa

Krzysztof Varga

Sosnowiec

Elżbieta Wasiuczyńska

Katowice

Kazimierz Węgrzyn

Cieszyn

Wojciech Widłak

Bestwina

Łukasz Wierzbicki

Miedźna

Marcin Wroński

Radlin, Rydułtowy, Wodzisław Śląski

Michał Zabłocki

Poręba

Joanna Zagner-Kołat

Imielin, Lubliniec

Krzysztof Zanussi

Czechowice-Dziedzice

Andrzej Zimniak

Jastrzębie Zdrój

Tomasz Zubilewicz

Zabrze

Andrzej Żak

Cieszyn, Pilica, Wodzisław Śląski

Wykłady, sesje i prezentacje popularnonaukowe

Biblioteki spełniają nie tylko rolę prężnie działających centrów kultury, ale i ośrodków edukacyjnych proponujących bogatą ofertę wykładów, sympozjów, sesji popularnonaukowych i konferencji. Spotkaniom tym coraz częściej towarzyszą panele dyskusyjne, podczas których słuchacze zabierają głos komentując omawiany problem, dzieląc się własnymi spostrzeżeniami i uwagami. Coraz bardziej popularne są organizowane spotkania z ludźmi nauki, w czasie których poruszana jest modna i czasowa problematyka. Jest to bardzo ciekawa i edukacyjna forma popularyzująca literaturę. W bibliotekach województwa śląskiego zorganizowano wiele takowych spotkań, ze względu na ich popularność poniżej wymieniono tylko kilka przykładowych inicjatyw.

Bielsko-Biała

Biblioteki na terenach pogranicza i ich rola w kształtowaniu społeczeństw wielokulturowych
– konferencja międzynarodowa

Bytom

BibliotEKOmania - konferencja ekologiczna połączona ze spotkaniami edukacyjnymi

Czechowice-Dziedzice

Cykl otwartych wykładów i zajęć edukacyjnych, m.in. Trójkąt Trzech Cesarzy, Oczami podróżnika
– Indie, Nepal

Częstochowa

Akademia w Bibliotece – cykl wykładów popularnonaukowych organizowanych wspólnie z Akademią im. Długosza

Dąbrowa Górnicza

Wiedzieć, zrozumieć, pomóc – cykl zajęć z psychologiem dziecięcym dla rodziców mający na celu poznanie potrzeb, emocji dziecka, jego percepcji, zachowań i reakcji

Gliwice – PBP

O Śląsku i po Śląsku – konferencja dla bibliotekarzy, nauczycieli i regionalistów

Jaworzno

Malarstwo nowoczesne – cykl wykładów z zakresu historii sztuki

Bliżej prawa – cykliczne spotkania dotyczące problemów prawa

Łaziska Górne

Dni Pamięci o Tragedii Górnoślązaków 1945 – wystawa, pokaz filmu, wykład

Mikołów

Mikołowskie spotkania z Esperanto – w ramach projektu odbyło się m.in. spotkanie z esperantystą

Akademia Rozwoju Osobistego dla Dorosłych – cykl spotkań, wykładów, wystaw

Mądre wychowanie – konferencja dla bibliotekarzy i nauczycieli – spotkanie z Ireną Koźmińską i Elżbietą Olszewską

Piekary Śląskie

Zawód: czytelnik. O kondycji czytania dzisiaj – panel dyskusyjny z udziałem wybitnych znawców tematu

Pszczyna

Wykłady otwarte – cykl wykładów popularnonaukowych z zakresu historii, etnografii i literatury

Radzionków

Leczyć książką czyli kilka słów o biblioterapii - konferencja

Siemianowice Śląskie

Wykłady i sesja popularno naukowe dla uczestników siemianowickiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku.

Sosnowiec

Akademia literatury – cykl wykładów z historii literatury polskiej

Strumień

Szlakiem ks. Oskara Zawiszy i Emilii Michalskiej – konferencja dla bibliotekarzy powiatu cieszyńskiego

Wodzisław Śląski

Marsz oświęcimski – konferencja historyczna

Zabrze

Kant kultury – cykliczne panele dyskusyjne poświęcone kulturze

Dyskurs – Dyskusyjny Klub Literacko-Filmowy

Konkursy, wystawy, koncerty

Każdego roku wystawy organizowane przez biblioteki cieszą się coraz większą różnorodnością tematów. Biblioteki prześcigają się w pomysłowości zarówno jeśli chodzi o temat, jak i formę ekspozycji. Wystawy regionalne, pokonkursowe, wystawy prac uczestników instytucji współpracujących z bibliotekami, prezentowane są zarówno prace amatorów i pasjonatów co profesjonalistów, coraz częściej wystawy przybierają awangardowe formy – instalacje, performance, itp. Poprzez wystawy biblioteki nie tylko prezentują dorobek bardziej lub mniej znanych artystów, ale i pobudzają swoich czytelników do podejmowania aktywności, dając szansę zaprezentowania własnych pasji i zainteresowań.

Niesłabnącą popularnością wśród czytelników cieszą się także rozmaite konkursy adresowane do różnych grup wiekowych, którym niejednokrotnie towarzyszą atrakcyjne nagrody rzeczowe, ekspozycje, publikacje wyróżnionych prac.

Wiele bibliotek wzbogacając ofertę kulturalną organizuje dla swoich czytelników liczne wieczorki literackie, koncerty, popisy muzyczne, a nawet taneczne.

Inne inicjatywy

Będzin

Klub Miłośników (dobrego) Kina – dyskusyjny klub filmowy

Bielsko-Biała

Europejska Akademia Dobrej Literatury – w ramach której zrealizowano festiwale kultury węgierskiej
i czeskiej, literatury dziecięcej i młodzieżowej oraz festiwal 4 pory książki – POPLIT

Spotkania z X Muzą - Klub Miłośników Filmu

Bytom

Tydzień zdrowej aktywności – cykl spotkań ze specjalistami z różnych dziedzin mający na celu pomoc w podnoszeniu jakości życia

Cieszyn

Międzynarodowy Festiwal Czytania nad Olzą – to już trzecia edycja cieszącego się ogromną popularnością wydarzenia promującego czytanie i książkę dla dzieci organizowanego przez Miejską Bibliotekę w Cieszynie. W ramach festiwalu odbyły się liczne warsztaty, spotkania, występy

Czechowice-Dziedzice

Akademia Pięknego Czasu – cykl zajęć i warsztatów rozwijających umiejętności z różnych dziedzin,
w tym: nauka języków obcych, gimnastyka, informatyka, fotografia, decoupage, bibułkarstwo i inne

Częstochowa

Dni Książki w Częstochowie – Kresy, pogranicza – spotkania autorskie, wystawy, warsztaty, prelekcje

Dąbrowa Górnicza

Ogólnopolski turniej czytania na wysokim szczeblu – humorystyczny konkurs propagujący czytelnictwo i bibliotekę, w którym udział biorą osoby zajmujące wysokie szczeble kariery zawodowej

Dębowiec

Klub Kobiet Twórczych

Gliwice

VII Międzynarodowy konkurs graficzny na ekslibris

Jastrzębie Zdrój

Zielona wyspa w Jastrzębiu Zdroju – projekt Biblioteki przybliżający kulturę i sztukę irlandzką poprzez koncerty, wystawy i konkursy o tematyce Irlandii

Jastrzębskie sploty literackie – promocja literatury poprzez spotkania, prelekcje i wystawy

Piknik literacki – impreza plenerowa popularyzująca bibliotekę i książkę

Jaworzno

Noc z literaturą dla dorosłych – spotkania odbywające się raz w miesiącu popularyzujące różne gatunki literackie i filmowe, w trakcie których uczestnicy wykazują się wiedzą na temat omawianego gatunku

Katowice

Spotkania Pisarzy, Czytelników i Bibliotekarzy – cykliczna impreza plenerowa

Mikołów

Kino Niezależne w Mikołowie – koło filmowe działające w bibliotece

Opatów

Literaccy Milionerzy – II-etapowy, gminny konkurs znajomości lektur szkolnych

Piekary Śląskie

Biblioteczny Klub Twórców Literackich Kalwaryjska 62 D

Racibórz

Meandry sztuki na pograniczu polsko-czeskim – cykl spotkań z dobrodziejstwami kultury m.in. z literaturą, muzyką, architekturą

Ruda Śląska

Śląskie talenty 2010 – konkurs dla uzdolnionej młodzieży pochodzącej ze Śląska w 4 kategoriach: kultura, nauka, przedsiębiorczość, sport

Rybnik

Czytamy… Wojaczka – adaptacja sceniczna fragmentów życia i twórczości Rafała Wojaczka zrealizowana przez pracowników i użytkowników Biblioteki

Sosnowiec

Sosnowieckie Dni Literatury – spotkania autorskie, wykłady, wystawy

Świętochłowice

Klub Gier Planszowych PIONEK

Tychy

Świat na wyciągnięcie ręki – imprezy podróżnicze, którym towarzyszą wystawy, degustacje kuchni, prezentacja zbiorów tematycznie związanych z danym krajem

Klub M jak Mama – cykl spotkań dla młodych mam i ich pociech

Wodzisław Śląski

Obieżyświat – czyli z książką odkrywamy świat – projekt literacko-podróżniczy

Zawiercie

Bibliobus w okresie wakacji

Żory

Chatting With Tea – klub dyskusyjny w języku angielskim

Wiosenna zbiórka książek

Bibliotekarze dzieciom – cykl podczas którego bibliotekarze prezentują dzieciom przygotowane przez siebie scenki teatralne

Dyskusyjne Kluby Książki (DKK) to wspólny projekt Instytutu Książki i bibliotek wojewódzkich adresowany przede wszystkim do czytelników korzystających z bibliotek publicznych. Ich celem jest aktywizacja czytelników polegająca na wspólnej dyskusji na temat wybranych książek. Pomysł oparty jest na założeniu, że potrzebne są miejsca, w których można rozmawiać o wspólnie czytanych książkach oraz, że nie trzeba być krytykiem, by czerpać przyjemność z dyskutowania o literaturze. Celem klubów jest także ożywienie środowisk skupionych wokół bibliotek oraz zachęcenie samych bibliotekarzy do kreowania mody na czytanie. W naszym województwie w 2010 roku działały 52 Dyskusyjne Kluby Książki, w tym 11 dziecięcych w 30 bibliotekach w tym w: Bestwinie, Będzinie (2), Bielsku-Białej (7), Buczkowicach, Bytomiu, Chorzowie, Cieszynie, Czeladzi, Częstochowie (2), Dąbrowie Górniczej, Gliwicach, Katowicach (11), Kłobucku, Knurowie, Łazach, Mysłowicach, Pilicy, Przystajni, Raciborzu, Rudzie Śląskiej (2), Rybniku, Siemianowicach Śląskich, Tarnowskich Górach, Tychach (3), Ustroniu, Wilkowicach, Wodzisławiu Śląskim, Zabrzu (2), Zawierciu i Żorach. W Katowicach działa też jeden klub niezależny SQUAD LITER.

7.3. Czytelnictwo dzieci i młodzieży - problemy, obserwacje, obawy, tendencje, współpraca z organizacjami i instytucjami

Najatrakcyjniejszą formą spędzania czasu wolnego dzieci i młodzieży jest TV i Internet, dlatego kluczową sprawą jest rozbudzenie zainteresowania książką w dzieciństwie. Na tym etapie rodzice odpowiedzialni za wychowanie dziecka często potrzebują pomocy i wsparcia. W społeczeństwie zapracowanych matek i ojców jest miejsce instytucji wyspecjalizowanej, aktywnej, dysponującej bogatym zasobem metod i form działalności, zachęcającej do czytelnictwa. Ogromną rolę do spełnienia mają tu dobrze przygotowani, znający literaturę dziecięcą bibliotekarze. Upatruje się dużej skuteczności medialnych programów popularyzujących czytelnictwo (programy TV i radiowe), zarówno kierowanych do młodych jak i do dorosłych, duże znaczenie też mają oryginalne akcje popularyzujące czytelnictwo i rozwijające zainteresowanie książką, zachęcające dzieci i młodzież do samodzielnych prób twórczych oraz prężna współpraca z przedszkolami i innymi placówkami oświatowymi, instytucjami edukacyjnymi i wychowawczymi.

Rozwój czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży szkolnej ma duży wpływ na ich ogólny rozwój intelektualny, dlatego powinien być traktowany jako ważny czynnik w kształtowaniu osobowości. Dzięki książkom czytelnik wzbogaca swoje słownictwo, staje się wrażliwszy, rozbudza swoją wyobraźnię, rozwija kompetencje intelektualne i czytelnicze, pobudza myślenie, rozwija się emocjonalnie i estetycznie. Pozyskiwanie właściwych zbiorów bibliotecznych trafiających w gusta czytelników oraz umiejętne kierowanie procesem czytelniczym według upodobań i zainteresowań dziecka wymaga dużego wysiłku ze strony bibliotekarzy, rodziców, nauczycieli. Popularyzacja czytelnictwa i rozmiłowywanie w książce poprzez m.in. zajęcia dla rodziców i dzieci, współpraca z instytucjami, sukcesywne wyposażanie i doposażenie bibliotek w nowoczesny sprzęt, nietypowe książki dla dzieci, unikatowe i atrakcyjne zbiory stanowią szansę na zwiększenie zainteresowania książką wśród najmłodszych.

Biblioteki dziecięce XXI wieku

Biblioteki dziecięce XXI wieku powinny dostarczać wysokiej jakości usług dla dzieci, wspierać wczesne czytanie, czytanie w rodzinie i czytanie przez całe życie, włączyć usługi dla niemowląt i małych dzieci do lat 3, ułatwiać im zapisywanie się i dostęp do oferowanych usług, wprowadzać specjalną, wydzielaną przestrzeń przeznaczoną na zbiory dla maluszków – odpowiednio dobrane z dużą dbałością o ich estetykę, ułatwiać dostęp do biblioteki rodzicom z wózkami i posiadać miejsce do ich pozostawiania na czas korzystania z biblioteki, stwarzać przyjazną, atrakcyjną i bezpieczną przestrzeń dla najmłodszej publiczności, utrzymywać profesjonalny personel i co ważne być na bieżąco z najlepszymi doświadczeniami światowymi, adaptować i wprowadzać nowe idee do biblioteki celem polepszania jej pracy 1..

1 Por. Dzieci, młodzież – Internet – Biblioteka. Wytyczne IFLA Sekcji Bibliotek dla Dzieci i Młodzieży. (red.) G. Lewandowicz-Nosal, E. B. Zybert, Wyd. SBP, Warszawa 2009, str. 13–49.

Biblioteki muszą być postrzegane jako miejsca dostępne, atrakcyjne, bezpieczne, pozbawione barier w dostępie. Dobrym pomysłem jest wdrażana w kilku bibliotekach praktyka uczestnictwa bibliotekarzy w spotkaniach z rodzicami organizowanych przez przedszkola i szkoły (zebrania rodziców), pozwalające na bezpośredni kontakt z opiekunami i na uświadomienie ważności procesu czytania i kontaktu z książką, co może zachęcić i zmobilizować rodziców do nawiązania kontaktu z biblioteką, a przez to przynieść wymierne korzyści w przyszłości.

Międzynarodowa Konwencja Praw Dziecka (1989 r.) podkreśla prawa każdego dziecka do rozwoju wszystkich jego możliwości, prawo do wolnego i bezpłatnego dostępu do informacji, dokumentów i programów w warunkach równych dla wszystkich, bez względu na wiek, rasę, płeć, język, religię, pochodzenie narodowe i kulturalne, warunki socjalne oraz indywidualne umiejętności i możliwości jednostki.

Wczesny, pozytywny kontakt dziecka z biblioteką pozostawia na dalsze życie zainteresowanie czytaniem i nauką, wpływa na późniejszy, uprzywilejowany stosunek dziecka do książki; dlatego tak ważny jest szczególny związek, jaki się tworzy pomiędzy biblioteką a nieczytającymi jeszcze, dla których książka jest motywem do podjęcia zabawy, dzięki zabawkom edukacyjnym, puzzlom, książkom. Istnienie w bibliotekach usług przeznaczonych dla niemowląt i małych dzieci jest sprawą podstawową, o fundamentalnym znaczeniu. Proponując wybór dokumentów i organizując różne zajęcia, biblioteki publiczne pozwalają niemowlętom, najmłodszym dzieciom i ich opiekunom znaleźć miejsce przyjazne, z przeznaczonymi dla nich zbiorami, gdzie mogą odkryć radość z zabaw i bogato ilustrowanych, stworzonych z różnych materiałów książeczek, które można dotknąć, pogłaskać, zbadać, które piszczą czy szeleszczą, które spełniają wszystkie warunki niezbędne do rozwoju dziecka jednocześnie zaspakajając jego ciekawość. Jest to swoista nauka obcowania z książką 2.

2Por. Dzieci, młodzież – Internet – Biblioteka. Wytyczne IFLA Sekcji Bibliotek dla Dzieci i Młodzieży. (red.) G. Lewandowicz-Nosal, E. B. Zybert, Wyd. SBP, Warszawa 2009, str. 13–49.

Bycie użytkownikiem biblioteki to pierwsze doświadczenie społeczne, które wyzwala ciekawość i wyobraźnię. Dużą jednak luką w codziennej działalności bibliotek jest w dalszym ciągu brak oferty kierowanej do dzieci w wieku przedszkolnym (0–3 lat). Problem ten jest także widoczny w naszym województwie, coraz więcej naszych bibliotek uznaje najmłodsze dzieci za samodzielnych czytelników, niezależnie od ich wieku. Jednak pozostaje spora grupa, która z różnych, czasem niejasnych powodów różnicuje dolną granicę wieku umożliwiającą zostanie samodzielnym czytelnikiem.

Rejestracja czytelników bez ograniczeń wiekowych odbywa się na przykład w bibliotekach w: Będzinie, Bielsku-Białej, Bieruniu, Bytomiu, Chorzowie, Cieszynie, Czechowicach-Dziedzicach, Czeladzi, Dąbrowie Górniczej, Gierałtowicach, Janowie, Jaworznie, Katowicach, Konopiskach, Kuźni Raciborskiej, Lelowie, Łaziskach Górnych, Marklowicach, Mysłowicach, Pawonkowie, Pszczynie, Pyskowicach, Rudzie Śląskiej, Skoczowie, Siemianowicach Śląskich, Radlinie, Rędzinach, Ustroniu, Zabrzu, Zbrosławicach, Żorach, Żywcu.

Po ukończeniu 1 roku życia w Jeleśni i Wodzisławiu Śląskim a po ukończeniu 2 lat w Blachowni, Rybniku oraz Wiśle.

Po ukończeniu 3 lat czytelnikiem może zostać dziecko w: Krzyżanowicach, Łodygowicach, Miasteczku Śl., Mszanie, Ornontowicach, Poraju, Porąbce, Psarach, Raciborzu, Rudzińcu, Świętochłowicach, Wielowsi, Wilamowicach, Zebrzydowicach.

Czterolatki mogą otrzymać swoje karty biblioteczne w: Goczałkowicach Zdroju, Łazach, Radziechowach-Wieprzu, Starczej, Suszcu, Świerklanach, Woźnikach, Wyrach, a pięciolatki w: Częstochowie, Lędzinach, Kamienicy Polskiej, Kłomnicach, Kobiórze, Kroczycach, Krupskim Młynie, Niegowie, Poczesnej, Rydułtowach, Świerklańcu, Wilamowicach, Wręczycy Wielkiej.

Spora cześć bibliotek zapisuje dzieci podczas tzw. pasowania na czytelnika, kiedy osiągną wiek szkolny, tj. 6–7 lat, wśród nich m.in.: Bestwina, Bojszowy, Boronów, Brenna, Buczkowice, Ciasna, Czernichów, Czerwionka-Leszczyny, Dębowiec, Gaszowice, Gilowice, Gliwice, Godów, Goleszów, Hażlach, Herby, Istebna Jasienica, Jejkowice, Kłobuck, Kochanowice, Koniecpol, Koszarawa, Koszęcin, Koziegłowy, Kozy, Kruszyna, Krzanowice, Krzepice, Lubliniec, Lyski, Miedźna, Miedźno, Mierzęcice, Milówka, Mstów, Nędza, Ogrodzieniec, Opatów, Ożarowice, Panki, Pilchowice, Pietrowice Wielkie, Pilica, Poczesna, Poręba, Przystajń, Rajcza, Rudnik, Siewierz, Sośnicowice, Strumień, Szczekociny, Ślemień, Świnna, Tarnowskie Góry, Toszek, Tychy, Ujsoły, Węgierska Górka, Włodowice, Żarki.

Biblioteka w Przyrowie zapisuje dzieci, które potrafią już płynnie czytać, ich wiek szacowany jest na 8–9 lat.

Powyższe zestawienie pokazuje jak różne rozumienia pojęcia czytelnika funkcjonują w bibliotekach. Dla jednych czytelnikiem jest ktoś, kto samodzielnie czyta, dla innych już ktoś, kto przejawia zainteresowanie książką. Kształtowanie kultury czytelniczej powinno być rozpoczynane od najmłodszych lat, od rozbudzania zainteresowań książką i prasą przeznaczoną dla dzieci. Kilkumiesięczne niemowlęta, które samodzielnie bawią się kartkami, przerzucają je, szarpią książeczki z materiału i oglądają obrazki z pełną stanowczością mogą zostać uznane za czytelników.

Dziecko - tworzenie odpowiedniej przestrzeni

Tworzenie odpowiedniej przestrzeni, w której dziecko przebywa jest bardzo istotne. Musi być kolorowa, bogata w książki i zabawki, powinna umożliwiać dziecku swobodny dostęp do lektury oraz być miejscem, w którym ma ono szansę obejrzeć książeczkę. Idealnym byłoby posiadać we wszystkich bibliotekach także miejsce do swobodnej zabawy, odpowiednio zaadaptowane łazienki z miejscami do przewijania, czy pomieszczenie pozwalające na swobodne karmienie dzieci. Wśród placówek, które dysponują przewijakami, specjalnymi leżaczkami czy fotelikami dla niemowląt umożliwiającymi z jednej strony korzystanie maluszkom z bibliotek, z drugiej zapewniające komfort korzystania z usług ich rodzicom wymienić można np. Miejską Bibliotekę Publiczną w Jaworznie czy Książnicę Beskidzką w Bielsku-Białej. Kąciki przyjazne dzieciom, dostosowane do ich potrzeb, wyposażone w dostosowane mebelki, obfitujące w książeczki i zabawki, czy stoliczki do rysowania funkcjonują już w wielu bibliotekach od lat. Mamy nadzieję, że więcej placówek dostrzeże potencjał tkwiący w najmłodszych i liczba placówek przystosowanych dla tej grupy będzie rosła.

Dzieci do trzech lat potrzebują pomocy rodziców i opiekunów w dotarciu do biblioteki i w korzystaniu z oferty jej usług. Od kilku lat widać wzrost zainteresowania książką dla dzieci ich rodziców. Oba te fakty powodują, że biblioteki muszą pracować również z dorosłymi i wskazywać im na znaczenie książek, czytania, korzystania z multimediów i bibliotek w rozwoju małych dzieci, oferować różnorodne poradniki i książki wspomagające rodziców w wychowaniu ich dzieci. Dobrą praktyką podejmowaną już przez niektóre biblioteki są spotkania dla opiekunów, których celem jest wymiana poglądów wychowawczych i rodzicielskich, wymiana doświadczeń, pomysłów, dyskusja nad książką.

Kładąc szczególny nacisk na pracę z dziećmi i młodzieżą w naturalny sposób kształtuje się wśród najmłodszych mieszkańców nawyk korzystania z oferty kulturalnej wszystkich instytucji. Biblioteki są pierwszymi instytucjami kultury, z których uczniowie korzystają samodzielnie i regularnie. Z myślą o nich stale wzbogaca się księgozbiór zarówno w zakresie literatury pięknej, jak i popularnonaukowej w tradycyjnej formie, czyli książki czarno drukowej oraz w postaci cieszących się rosnącą popularnością nagrań w formacie mp3. Są oni uczestnikami różnorodnych imprez mających na celu upowszechnianie kultury czytelniczej. Biblioteki nie mogą być bierne wobec oferty tworzonej przez bogaty świat multimediów. Ich rola w wychowaniu przyszłych uczestników „społeczeństwa informacyjnego” powinna być aktywna i polegać na tworzeniu możliwości wykorzystania multimediów do rozwoju intelektualnego młodych ludzi. Istotne jest uczenie krytycznego z nich korzystania, selekcjonowania źródeł informacji.

Niepokojące tendencje

Dużym problemem jest dzisiaj fakt, iż wielu młodych ludzi ma problemy ze sprawnym czytaniem i rozumieniem tekstów. Dzieci nie rozumieją znaczeń poszczególnych słów, tym bardziej nie rozumieją znaczenia treści większych partii materiału, często nie rozumieją poleceń, poprzez co czynność czytania kojarzy im się źle, nabierają do niej niechęci, uprzedzają się. Lektura kojarzy się większości z przymusem i obowiązkiem szkolnym, nie potrafią czerpać przyjemności z obcowania z książką, nie czytają bo inni rówieśnicy nie czytają. Coraz bardziej uwidacznia się też problem braku kultury czytelniczej niesionej z domu. Wśród młodzieży czytającej zaś zauważa się szybką zmienność zainteresowań czytelniczych, podążanie za modą.

Ponadto biblioteki zwracają szczególną uwagę na dużą zmienność spisu lektur szkolnych. Jest to kłopotliwy proceder, bowiem biblioteki nie są często w stanie na bieżąco uzupełniać zbiorów o nowe lektury, które z roku na rok przestają obowiązywać i stają się nieprzydatne. Pogłębia to fakt, że często każda szkoła opiera swój program zajęć na innym kanonie książek. Na domiar złego uczniowie zainteresowani są w większości przypadków tylko lekturą posiadającą opracowanie, a często wręcz samymi streszczeniami i opracowaniami książek lub ich wersjami czytanymi. Szkoły najczęściej nie wspierają bibliotek w procesie popularyzacji czytelnictwa i kreowaniu mody na sięganie po książkę. Zaniżają ilość czytanych lektur, często opracowując lektury tylko fragmentarycznie lub na tyle pobieżnie, że uczniom wystarcza zapoznanie się z opracowaniem lektury by wiedzieć, o czym mowa. Bibliotekarze zauważają bardzo niepokojące tendencje szerzące się wśród najmłodszych, są to m.in. brak umiejętności czytania ze zrozumieniem, nadmierne rozkojarzenie, duży wpływ mediów na dobór literatury oraz spadek zainteresowanie literaturą niebeletrystyczną i prasą. Zwiększa się natomiast zainteresowanie zbiorami muzycznymi, filmami, e-bookami, książką mówioną.

Działalność edukacyjna bibliotek publicznych postrzegana jest stale jako najważniejsza. Proces edukacyjny biblioteki wspierają przez szeroko pojętą edukację czytelniczą i medialną, organizują lekcje biblioteczne, pogadanki, wystawy edukacyjne i inne formy wspierające zdobywanie wiedzy przez osoby uczące się. Ważną funkcją, którą doskonale realizują biblioteki publiczne jest działalność informacyjna i kulturalna. Biblioteki coraz bardziej specjalizują się w organizacji imprez i zabaw z książką. Efektem tych form pracy jest wzbogacenie ich uczestników ładunkiem wiedzy i umiejętności. Dużą popularnością cieszą się liczne konkursy, warsztaty, koncerty czy spotkania autorskie. Coraz częściej, coraz więcej bibliotek włącza się w obchody uroczystości i jubileuszy związanych z bohaterami literackimi, twórcami książek, włączają się w krajowe i międzynarodowe akcje czytelnicze.

7.4. Formy animacji pracy z dziećmi i młodzieżą - najważniejsze przykłady

Biblioteki publiczne dysponując różnymi środkami i możliwościami animują czytelnictwo dziecięce w różnoraki sposób, muszą odpowiadać oczekiwaniom młodych czytelników. Oczekują oni, że biblioteki będą odpowiednio wyposażone, zapewnią dostęp do różnorodnych źródeł informacji, wydawnictw książkowych, czasopism i Internetu. Musimy więc bacznie obserwować życie bieżące, zmiany gustów i modeli korzystania z mediów.

To w wieku młodzieńczym kształtuje się świadomość społeczna co do znaczenia biblioteki w życiu codziennym, a to ona decyduje, czy w przyszłości będą użytkownikami bibliotek czy nie. W celu pełniejszego odbioru kultury przez młodego czytelnika bibliotekarze sięgają do metod pracy praktykowanych przez pedagogów zabawy, coraz bardziej się otwierają, pozwalają na coraz większą spontaniczność w korzystaniu ze swoich usług, kładą nacisk na osobowy kontakt pomiędzy uczestnikami zabawy, uczą przez doświadczenie, aktywne działanie, kreatywne kształtowanie rzeczywistości. Dzięki takim działaniom biblioteki mają szansę pozyskać coraz młodsze rzesze czytelników, wychowywać je na dojrzałych pasjonatów literatury. Bezpośredni i stały kontakt dziecka z książką zapewnia mu pełny rozwój, dostęp do informacji, dostarcza przeżyć estetycznych i emocjonalnych, stymulując jego rozwój. Książka wzbogaca wiedzę dziecka, rozwija intelekt, wzbogaca słownictwo, ale jest także źródłem zabawy i rozrywki. Dzięki czytaniu dziecko uczy się pełniejszego wyrażania siebie i swych uczuć.

Codziennością wielu bibliotek dziecięcych są już od lat głośne czytania, spotkania autorskie i różnorodne formy pracy edukacyjnej. Miniony rok obfitował w wiele imprez kulturalnych, promocyjnych, edukacyjnych. Poniżej przedstawiamy wybrane z nich:

Biblioteka

Podejmowana inicjatywa

Będzin

Dziennikarskie sztuczki, Magiczne słowa, Lepiej… z wyrazami uznania dla Wisławy Szymborskiej, We can dance – cykl rozmaitych warsztatów dla najmłodszych

Kawiarenka przyjazna dzieciom – projekt, którego celem jest działanie przeciw cyberprzemocy

Bytom

Tydzień bezpiecznego Internetu – warsztaty, kursy dla uczniów, szkolenia dla rodziców i nauczycieli.

Chorzów

Dyskusyjny Klub Malucha – klub książki dla dzieci z młodszych klas szkolnych

Czeladź

Wspomnienia niebieskiego Mundurka – cykl lekcji bibliotecznych połączony z wystawą dotyczącą książek dla dzieci i młodzieży wydawanych w latach 50 i 60-tych XX wieku.

Czechowice-Dziedzice

Niesamowite historie – cykl spotkań historyczno-literackich

Razem dla książki – polsko-słowacki projekt promocji czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży

Częstochowa

Bach, Beethoven i inne chłopaki – audycje muzyczne organizowane przez Filię Muzyczną MBP

Dabrowa Górnicza

Festiwal Moli Książkowych – czterodniowe przedsięwzięcie, w ramach którego zrealizowano konferencję dla bibliotekarzy Wychować mola książkowego, warsztaty i lekcje biblioteczne, spotkania autorskie, turniej bibliotek, i inne działania

Akademia sukcesu – przedsięwzięcie mające na celu propagowanie innowacyjnej przedsiębiorczości, pobudzenie kreatywności i aktywności młodych

Klub Czytających Rodziców

Jastrzębie-Zdrój

BezGRAnicznie GRAfficzni, polsko-czeskie artystyczne spotkania młodzieży – projekt mający na celu rozwój artystyczny młodzieży polskiej i czeskiej

Jaworzno

Międzyszkolny Przegląd Filmów „Wylęgarnia” – konkurs dla uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych trzech kategoriach: film, scenariusz i plakat filmowy

Jejkowice

Do przedszkola nie chodzimy, ale dobrze się bawimy – projekt czytelniczy dla dzieci w wieku 3–5 lat połączony z zabawami integracyjnymi podczas którego dzieci poznają literaturę i inne dziedziny sztuki

Katowice

Bajka z ciastkiem – cykliczne spotkania z głośnym czytaniem

Myszków

Baśniowy Festiwal Sztuki Przedszkolaka – projekt edukacyjno-artystyczny

Nędza

Szpyndliki i Gustliki- kabareciki dziecięce działające w bibliotece

Ornontowice

Gimnazjalista w bibliotece, czyli jaka jest współczesna biblioteka i dlaczego warto do niej przychodzić? – cykl spotkań z gimnazjalistami

Pawłowice

Noc z duchami, Noc z baśniami – nocne imprezy biblioteczne

Piekary Śląskie

Biblioteczna Akademia Dobrego Wychowania - projekt edukacyjno – kulturalny kierowany dla przedszkolaków

Letnia Czytelnia – czytelnia dla najmłodszych zorganizowana w ogrodzie bibliotecznym

Porąbka

Korowód Postaci Bajkowych

Racibórz

Dzień Gier Planszowych

Szkoła przetrwania wg Robinsona Crusoe – turniej – zabawa w formie gry planszowej

Siemianowice

Smoczolandia – czyli zlot zaczytanych smoków – impreza plenerowa połączona z głośnym czytaniem, której głównymi bohaterami były rozmaite smoki

Tychy

Klub Motyli Książkowych

Zabrze

Prenatalne czytanie – spotkania uświadamiające wartości czytania

Zawiercie

Bajkowa ciuchcia – kolejka jeżdżąca po mieście, w której czytano bajki

Żory

Kąciki Malucha – stanowiska przygotowane do zabawy dla najmłodszych czytelników, Małolata - wygodne kąciki dla starszych dzieci i Odkrywcy - oprócz książek z geografii odkryć i wynalazków znajdują się gry z zakresu tematyki geograficzno – historycznej oraz Biblioteczki Książkowego Pogotowia Ratunkowego dla rodziców – książki poradnikowe z zakresu pedagogiki czy psychologii rozwojowej

Żory

Cykl popularyzujący różne rodzaje i gatunki sztuki wśród dzieci i młodzieży – „W krainie sztuki”

„Książka dla Trzylatka”- projekt propagujący czytanie od najmłodszych lat zachęcający rodziców do kontaktu z książką i biblioteką. W ramach projektu dzieci otrzymywały książeczki, a rodzice materiały informacyjne dot. korzyści płynących z głośnego czytania.


„Noc z Andersenem” jest międzynarodowym przedsięwzięciem organizowanym z okazji Międzynarodowego Dnia Książki Dziecięcej i urodzin J.Ch. Andersena. Biorą w nim udział biblioteki z różnych krajów, organizując w tym samym czasie całonocne imprezy dla dzieci. Motywem przewodnim „Nocy z Andersenem” są baśnie i bajki, a celem - rozbudzenie w dzieciach zainteresowań czytelniczych oraz idei głośnego czytania. Pomysł akcji nadszedł z Czech, gdzie przed kilkoma laty w małej bibliotece bibliotekarka wieczorami czytała swoim najmłodszym czytelnikom bajki. Z roku na rok impreza rozrastała się ku uciesze entuzjastów wspólnego bajania, stając się w końcu międzynarodową akcją. Akcja ta cieszy się niesłabnącym powodzeniem w naszym województwie. W ubiegłym roku urodziny duńskiego baśniopisarza obchodziły biblioteki (w niektórych bibliotekach nawet na kilku filiach jednocześnie) w: Będzinie, Boronowie, Chorzowie, Cieszynie, Czechowicach-Dziedzicach, Czernichowie, Dąbrowie Górniczej, Dębowcu, Gaszowicach, Gliwicach, Herbach, Imielinie, Jasienicy, Krzyżanowicach, Lublińcu, Lyskach, Łaziskach Górnych, Miedźnie, Orzeszu, Pietrowicach Wielkich, Raciborzu, Radlinie, Rydułtowach, Sławkowie, Suszcu, Świerklańcu, Tychach, Zbrosławicach, Żorach, Żywcu. Biblioteka w Siemianowicach Śl. dla odmiany uczciła urodziny baśniopisarza organizując zamiast całonocnej imprezy wieczór z Andersenem.

Biblioteki publiczne włączają się w obchody wielu świąt, często o zasięgu międzynarodowym. Przykładem takich uroczystości może być np. Festiwal NORDALIA, odbywający się pod patronatem m. in. Ambasady Norwegii. To doroczna prezentacja krajów skandynawskich skierowana zarówno do dorosłych, jak i dzieci i młodzieży.
W minionym roku odbyła się już dziewiąta edycja festiwalu; wzięły w niej udział miejskie biblioteki w Bytomiu, Chorzowie, Czeladzi, Katowicach, Łazach, Mysłowicach, Rybniku, Siemianowicach Śląskich, Sosnowcu, Świętochłowicach, Zabrzu i Zawierciu.

Ponadto biblioteki obchodziły „Światowy dzień pluszowego misia”, „Dzień bezpiecznego Internetu”, „Międzynarodowy dzień książki dla dzieci i młodzieży”. Liczne inicjatywy podejmowane przez biblioteki związane były z obchodzonym w 2010 r. Rokiem Chopinowskim. W ramach uczczenia pamięci mistrza organizowano liczne konkursy, wystawy, zabawy dla dzieci, pogadanki, spotkania muzyczne, spotkania ze znawcami tematu.

7.5. Obsługa czytelnicza specjalnych grup użytkowników bibliotek

Biblioteki publiczne województwa śląskiego dużą wagę przywiązują do obsługi czytelników niepełnosprawnych. Wychodząc naprzeciw potrzebom czytelników specjalnych grup większość bibliotek stara się sprostać ich oczekiwaniom dostosowując swoją ofertę do potrzeb – zaopatrując swoje zbiory w książkę mówioną czy specjalne serie wydawnicze „Biblioteka dużej czcionki” czy „Duże litery” dostosowane do możliwości osób z częściowymi dysfunkcjami wzroku. W szpitalach, ośrodkach pomocowych organizowane są biblioteki i punkty ułatwiające dostęp osobom chorym i starszym do usług świadczonych przez biblioteki. 15 z nich organizowało swoje filie w szpitalach.

W tabeli poniżej szczegółowe dane dotyczące wielkości ich księgozbioru, liczby czytelników i udostępnień.

Tabela 1: Biblioteki szpitalne województwa śląskiego

Biblioteki szpitalne

Wielkość księgozbioru

Liczba czytelników

Liczba udostępnień
(na zewnątrz i na miejscu)

1.

Będzin

6595

217

5015

2.

Bytom

F. 18

4866

416

4352

3.

F. 24

3365

324

3023

4.

Czeladź

5447

165

1851

5.

Dabrowa Górnicza

7212

135

5239

6.

Jaworzno

6820

828

9895

7.

Katowice

F. 34

4677

1471

11600

8.

F. 38

2311

1382

7801

9.

Racibórz

3208

278

5250

10.

Rydułtowy

11721

457

5511

11.

Siemianowice Śląskie

2635

262

4507

12.

Tychy

13908

1635

38599

13.

Ustroń

F. 3

6773

674

3813

14.

F. 6

4132

1423

7223

15.

Wodzisław Śląski

5261

211

2310

SUMA

88 931

9 878

115 989

Ponadto w 2010 roku w województwie śląskim działały 4 szpitalne punkty biblioteczne, 3 punkty biblioteczne zorganizowane w Domach Pomocy oraz jeden punkt biblioteczny w Areszcie Śledczym w Bielsku Białej. Najważniejsze dane dotyczące ich funkcjonowania przedstawia tabela nr 2.

Tabela 2: Punkty biblioteczne prowadzone przez biblioteki publiczne województwa śląskiego przeznaczone dla specjalnych grup użytkowników

Punkty biblioteczne przeznaczone dla specjalnych
grup użytkowników

Liczba czytelników

Liczba udostępnień
(na zewnątrz i na miejscu)

1.

Punkt biblioteczny w Szpitalu Ogólnym w Bielsku-Białej

1172

1667

2.

Punkt biblioteczny w Szpitalu Wojewódzkim w Bielsku-Białej

409

3984

3.

Punkt biblioteczny w Szpitalu Pediatrycznym w Bielsku-Białej

242

1241

4.

Punkt biblioteczny w Subrejonowym Ośrodku Leczenia Psychiatrycznego w Bielsku-Białej

25

126

5.

Punkt biblioteczny w Areszcie Śledczym w Bielsku-Białej

624

4807

6.

Punkt biblioteczny w Diecezjalnym Ośrodku Wspierania Rodzin
w Bielsku-Białej

50

212

7.

Punkt biblioteczny w Domu Pomocy Społecznej „Kombatant”
w Bytomiu

32

556

8.

Punkt biblioteczny w Szpitalu Powiatowym w Mikołowie

190

1398

SUMA

2 744

13 991

Powody do zadowolenia daje fakt, iż coraz większa liczba bibliotek gromadzi „książkę mówioną” i udostępnia ją czytelnikom, nie tylko w placówkach (oddziałach, działach) wyspecjalizowanych w gromadzeniu tylko takich zbiorów. Coraz częściej książki w wersji audiobooków gromadzi się i udostępnia w placówkach uniwersalnych, dzięki czemu biblioteki szerokim pasmem świadczą usługi osobom potrzebującym albo tworzy się małe „mediateki”. Praca z niepełnosprawnymi wyzwala konieczność stałego uzupełniania oferty książkowej o nowe pozycje, zwłaszcza, że zainteresowanie książkami mówionymi od lat stale rośnie, a grupa odbiorców książek w wersji dźwiękowej poszerza się. Kiedyś udostępniano je wyłącznie osobom z całkowitą czy częściową dysfunkcją wzroku, obecnie grupy te poszerza się o inne niepełnosprawności – dyslektyków, osoby z zaburzeniami mowy, a często udostępnia się je wszystkim zainteresowanym grupom użytkowników. Osoby niepełnosprawne mają w większości bibliotek pierwszeństwo w dostępie do zbiorów specjalnych, jednak komputeryzacja zbiorów i automatyzacja wypożyczeń często nie zakłada, a wręcz uniemożliwia weryfikację czytelnika jako osoby sprawnej bądź niesprawnej.

Coraz bardziej zauważa się brak zainteresowania książkami brajlowskimi, wynikać to może z faktu braku umiejętności posługiwania się pismem Braille’a. Większość tytułów pozostających w dyspozycji bibliotek to nadal książki na taśmach magnetofonowych, sukcesywnie zastępowane nowocześniejszymi i wygodniejszymi zarazem nośnikami – płytami CD nagrywanymi w formatach audio i MP3, książki i słuchowiska zapisane w formacie MP3, DAISY i formacie Czytaka. Audiobooki cieszą się rosnącym zainteresowaniem, coraz więcej czytelników z różnych powodów, często zawodowych czy społecznych wybiera taką formę kontaktu z literaturą tłumacząc to brakiem czasu, częstym podróżowaniem, wygodą czy tęsknotą za niknącymi słuchowiskami.

Wiele bibliotek nie dysponując w swoich zbiorach odpowiednią liczbą tytułów „książki mówionej” korzysta ze zbiorów innych bibliotek, w tym Biblioteki Śląskiej czy Biblioteki Centralnej PZN.

Wśród bibliotek gromadzących książkę w wersji dźwiękowej wymienić można między innymi biblioteki w: Bestwinie, Będzinie, Bielsku-Białej, Blachowni, Bytomiu, Chorzowie, Cieszynie, Czeladzi, Czechowicach-Dziedzicach, Częstochowie, Dąbrowie Górniczej, Dębowcu, Jasienicy, Jastrzębiu Zdroju, Jaworznie, Katowicach, Lublińcu, Łaziskach Górnych, Łazach, Łodygowicach, Marklowicach, Mikołowie, Miedźnej, Mysłowicach, Myszkowie, Gliwicach, Ogrodzieńcu, Pankach, Pawłowicach, Psarach, Pszczynie, Raciborzu, Rybniku, Rydułtowach, Siemianowicach Śl., Siewierzu, Sosnowcu, Suszcu, Świętochłowicach, Świerklańcu, Tarnowskich Górach, Tychach, Wiśle, Wodzisławiu Śl., Zabrzu, Zebrzydowicach, Żorach, Żywcu.

Przykładami bibliotek dysponujących specjalistycznym sprzętem ułatwiającym korzystanie ze swoich usług osobom dysfunkcyjnym są np.:

  • Bielsko-Biała – komputer z przystawką głośnomówiącą i oprogramowaniem umożliwiającym korzystanie z komputera osobom z dysfunkcją wzroku,

  • Cieszyn – stanowisko komputerowe przystosowane dla osób z dysfunkcją wzroku wyposażone w oprogramowanie i urządzenia peryferyjne dostosowane do ich potrzeb i możliwości (np. klawiaturę brajlowską),

  • Jastrzębie Zdrój – powiększalnik druku,

  • Katowice – specjalistyczny program komputerowy przeznaczony dla osób z dysfunkcją wzroku – Window Eyes ze skanerem umożliwiającym przetworzenie tekstu na mowę ludzką,

  • Dział Udostępniania i Informacji Naukowej Biblioteki Śląskiej posiada urządzenie„autolektor”, które skanuje i odczytuje tekst czarno drukowy,

  • Mikołów – stanowisko internetowo-odsłuchowe.

Coraz więcej z nich udostępnia czytelnikom urządzenia „czytak” do nagrywania i odtwarzania książki audio na karty ComactFlash.

Dzięki gorliwej pracy i zaangażowaniu osób pracujących w bibliotekach stają się one miejscami bardzo chętnie odwiedzanymi przez osoby starsze i niepełnosprawne, które nie tylko „wpadają” po książki, ale bardzo często spędzają tu swój wolny czas, mają możliwość rozwijać swoje pasje, poznawać kulturę, aktywnie uczestniczyć w życiu społeczności lokalnej. Wiele bibliotek organizowało dla tej grupy odbiorców liczne formy atrakcyjnych warsztatów, spotkań, prelekcji. Niepełnosprawni czytelnicy mają wtedy okazję razem ze swymi pełnosprawnymi rówieśnikami uczestniczyć w wielu spotkaniach, warsztatach, konkursach, zabawach. Poniżej przedstawiono wybrane przykłady działań na rzecz specjalnych grup użytkowników, ponieważ nie sposób wymienić wszystkich podejmowanych inicjatyw.

Tabela 3: Przykładowe działania bibliotek województwa śląskiego na rzecz specjalnych grup odbiorców

Biblioteka

Podjęte działanie na rzecz specjalnych grup użytkowników

MiPBP w Będzinie

Bank podręczników – zbierane są używane podręczniki, które udostępnia się uczniom z najuboższych rodzin

Książnica Beskidzka w Bielsku-Białej

Dyskusyjny Klub Książki „Literatura bez barier” – spotkania integracyjne skupiające osoby niewidzące i niedowidzące

Dni integracyjne – „Zobaczmy siebie” – program integrujący niepełnosprawnych ze społeczeństwem

BM w Cieszynie

Biblioteka dla każdego – zajęcia z niepełnosprawnymi i umysłowo upośledzonymi wychowankami Dziennego Ośrodka Wsparcia

Zajęcia wspomagające rozwój psychospołeczny, aktywizujące i integrujące dla dzieci zaburzonych psychicznie i emocjonalnie, pochodzących często z rodzin wykazujących cechy patologiczne

MBP w Czechowicach-Dziedzicach

Kolorowe spotkania czwartkowe – cykl spotkań integracyjnych

Akademia Pięknego Czasu – cykl zajęć i warsztatów rozwijających umiejętności z różnych dziedzin, w tym: nauka języków obcych, gimnastyka, informatyka, fotografia, decoupage, bibułkarstwo i inne

MBP w Dąbrowie Górniczej

Konkurs znajomości książki mówionej

Senior na topie – całoroczny projekt kulturalno-edukacyjny doskonalący umiejętności z różnych dziedzin współczesnego świata

MBP w Gliwicach

Miejski Konkurs Czytelniczy Książki Mówionej dla osób z dysfunkcją wzroku

GBP w Jasienicy

Pora na Klub Seniora – projekt unijny w ramach Programu operacyjnego Kapitał Ludzki dla osób powyżej 50 roku życia, w ramach którego organizowano cykle warsztatów, spotkań, m.in. warsztaty psychologiczne, komputerowe, artystyczne, stylów i wizażu, spotkania autorskie.

MBP w Jastrzębiu Zdroju

Projekt Czesko-polskie spotkania Seniorów mądre i radosne –realizowany wspólnie z Karwińską Biblioteką Regionalną, bogaty w spotkania, wymianę kulturową

„Dobra praktyka u dobrego pracodawcy” – projekt aktywizujący osoby niepełnosprawne - 2 osoby niepełnosprawne odbyły praktykę w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Jastrzębiu Zdroju

Biblioteka Śląska w Katowicach

„Mała Galeria” – miejsce promocji sztuki i integracji środowiska ludzi niepełnosprawnych

„Twórcownia FORMA-T”, skupiająca artystów z różnych dziedzin kultury

MBP w Katowicach

Śmiechoterapia – impreza integracyjna dla dzieci niepełnosprawnych

Liczne imprezy zorganizowane z okazji Międzynarodowego Dnia Osób Starszych

MBP w Piekarach Śląskich

Cykliczny konkurs recytatorski skierowany do uczniów szkół specjalnych – Zobacz jaki jestem zdolny

Warsztaty fotograficzne dla seniorów

PiMBP w Rybniku

Cztery pory roku po Śląsku – projekt kulturalny dla seniorów

Wojewódzki Integracyjny Przegląd Widowisk Jasełkowych

MBP w Sosnowcu

Salonik literacki – spotkania literackie adresowane do pensjonariuszy DPSów, imprezy rozrywkowe, spotkania edukacyjne

MGBP w Szczekocinach

Teraz Seniorzy – inscenizacje teatralne w wykonaniu członków Koła Emerytów i Rencistów

GBP w Węgierskiej Górce

Pokonujemy bariery – cykl zajęć terapeutycznych z dziećmi niepełnosprawnymi

MBP w Zabrzu

Czytelnia sztuki – cykl spotkań poświęcony odbiorowi sztuki przez osoby z dysfunkcją wzroku za pomocą audiodeskrypcji

„Łowcy Androidów” – bibliotekarze przygotowali i wystawili dramę dla osób niewidomych
i niedowidzących

MBP w Żorach

Akcja Czytanie zbliża – współpraca z placówkami świadczącymi opiekę nad dziećmi i młodzieżą niepełnosprawną

Utworzono bibliotekę logopedyczną i terapeutyczną

Większość bibliotek organizuje wystawy plastyczne prac pensjonariuszy Domów Pomocy Społecznej i innych ośrodków pomocowych. Wspólnie organizowane są kiermasze przedświąteczne umożliwiające ekspozycję i sprzedaż rękodzieła stworzonego przez osoby niepełnosprawne, organizowane są liczne imprezy okolicznościowe, lekcje biblioteczne dla specjalnych grup użytkowników, głośne czytania. Na stałe wpisała się już ścisła współpraca z Uniwersytetami Trzeciego Wieku funkcjonującymi na Śląsku (m.in. Jastrzębie Zdrój, Jaworzno, Siemianowice Śląskie).

Podobnie jak w latach ubiegłych biblioteki oferują czytelnikom niepełnosprawnym oraz starszym dostarczanie książek do domu za pośrednictwem pracowników, wolontariuszy, pracowników środowiskowych. Częstą praktyką jest także przekazywanie książek na prośbę czytelników, przez krewnych i znajomych. Usługę tzw. „książki na telefon” świadczą m.in.: Będzin, Bielsko-Biała, Blachownia, Bobrowniki, Chełm Śląski, Cieszyn, Czeladź, Czerwionka-Leszczyny, Goczałkowice Zdrój, Jastrzębie Zdrój, Jasienica, Jaworze, Jeleśnia, Kalety, Katowice, Kłobuck, Kochanowice, Koniecpol, Kozy, Krupski Młyn, Krzyżanowice, Kuźnia Raciborska, Lelów, Lędziny, Lipowa, Łaziska Górne, Łazy, Łękawica, Łodygowice, Miasteczko Śląskie, Miedźno, Mikołów, Mstów, Nędza, Pawłowice, Piekary Śląskie, Poczesna, Pszczyna, Pyskowice, Racibórz, Radzionków, Radziechowy-Wieprz, Rajcza, Rędziny, Ruda Śląska, Rudziniec, Rydułtowy, Skoczów, Sławków, Sosnowiec, Sośnicowice, Świerklany, Świnna, Tychy, Ujsoły, Węgierska Górka, Wilamowice, Wilkowice, Wojkowice, Wyry, Zawiercie, Zbrosławice, Żory.

Do osób starszych skierowano ofertę bezpłatnych kursów komputerowych, organizowanych między innymi przez biblioteki w: Będzinie, Bielsku-Białej, Bobrownikach, Bytomiu, Cieszynie, Czeladzi, Częstochowie, Dąbrowie Górniczej, Gliwicach, Imielinie, Jastrzębiu Zdroju, Katowicach, Koniecpolu, Miasteczku Śląskim, Piekarach Śląskich, Pietrowicach Wielkich, Pyskowicach, Radziechowach-Wieprzu, Rybniku, Sławkowie, Sosnowcu, Strumieniu, Suszcu, Szczekocinach, Świerklańcu, Ujsołach, Wiśle, Zabrzu, Żorach

Jak widać z powyższych przykładów, biblioteka może, a wręcz powinna być instytucją, która nie tylko dba o to, aby osoby niepełnosprawne mogły bez przeszkód z jej usług korzystać, ale także by mogły dzięki niej przełamywać bariery oraz otwierać się na świat zewnętrzny.

Niestety, wiele bibliotek boryka się z problemami lokalowymi; aby się do nich dostać osoby niepełnosprawne muszą pokonać czasem nawet kilkanaście stopni, a czasem wręcz całkowicie niemożliwe jest skorzystanie z ich usług. Biblioteki, w miarę możliwości podejmują starania zmierzające do niwelowania niniejszych barier architektonicznych stanowiących przeszkodę w dostępie do placówek i stworzenie warunków pełnego i swobodnego dostępu, jednak ze względów finansowych i technicznych w wielu z nich nie jest to wykonalne. Nadal jednak prawie 72% bibliotek województwa śląskiego nie jest dostosowanych do potrzeb niepełnosprawnych. Pracownicy bibliotek podejmują kursy podnoszące kwalifikacje ułatwiające pracę z osobami niepełnosprawnymi – np. 4 pracowników MBP w Żorach ukończyło kurs języka migowego. Ponadto wiele bibliotek zatrudnia osoby niepełnosprawne.

Dział Integracyjno-Biblioterapeutyczny Biblioteki Śląskiej w Katowicach pełni funkcję ośrodka metodycznego dla bibliotek samorządowych województwa śląskiego w zakresie czytelnictwa, biblioterapii i integracji kulturalnej chorych i niepełnosprawnych. Zgromadzono tu księgozbiór specjalistyczny, zawierający literaturę przedmiotową (1586 tytułów), książki nagrane na kasetach magnetofonowych, płytach cyfrowych do „czytaka” i płytach CD, oraz książkę multimedialną w formacie „Daisy”. Dział, w ramach wypożyczania międzybibliotecznego udostępnia swoje zbiory bibliotekom, instytucjom pomocowym zajmującym się na co dzień osobami niepełnosprawnymi. Placówka dysponuje urządzeniem „autolektor”, które skanuje i odczytuje tekst czarnodrukowy oraz tzw. „czytakami” do odtwarzania płyt cyfrowych. Odbywają się spotkania integracyjne, na które zapraszani są pensjonariusze Domów Pomocy Społecznej. Przykładowe cykle spotkań to „Spotkania z muzyką”, „Prezentacje na małej scenie”, „Razem dookoła świata”, „Warsztaty literackie”, „Historia języka polskiego” i inne związane z filmem, poezją i sztuką.



Stopka Biblioteka Śląska