SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI BIBLIOTEK PUBLICZNYCH
WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO W 2011 R.

5.1. Struktura zatrudnienia

W bibliotekach samorządowych województwa śląskiego w 2011 roku zatrudnionych było ogółem 3.168 pracowników (razem z Powiatową Biblioteką Publiczną w Gliwicach i Biblioteką Śląską).

Stan zatrudnienia podaje poniższa tabela:

Grupa

pracowników

Ogółem

Etaty

przeliczeniowe

w tym

pełnozatrudnieni

ryczałty

merytorycznych

2 200

2 012,17

1 770

430

administracyjnych

405

299,91

238

167

obsługi

563

392,94

213

350

razem

2011

3 168

2 705,02

2 221

947

 

2010

3 177

2 719,59

2 230

947

W stosunku do ogółu pracowników,

 2011

 2010

pracownicy merytoryczni stanowili –

69,4%

69,8%

pracownicy administracyjni stanowili –

12,8%

12,6%

pracownicy obsługi stanowili –

17,8%

17,6%


W podziale na kadrę bibliotek powiatów ziemskich i grodzkich oraz Powiatowej Biblioteki Publicznej w Gliwicach i Biblioteki Śląskiej zatrudnienie przedstawiało się następująco:

Powiaty ziemskie – ogółem 1.261 osób, w tym:

Grupa

pracowników

Ogółem

Etaty

przeliczen.

w tym

2011

%

2010

%

pełno-
zatrudnieni

ryczałty

merytorycznych

899

764,42

601

298

71,3

72,0

administracyjnych

167

79,85

42

125

13,2

13,3

obsługi

195

107,73

48

147

15,5

14,7

razem

2011

1 261

952,00

691

570

100

100

 

2010

1 260

960,72

703

557

100

100

Powiaty grodzkie – ogółem 1.674 osoby, w tym:

Grupa

pracowników

Ogółem

Etaty

przeliczen.

w tym

2011

%

2010

%

pełno-
zatrudnieni

ryczałty

merytorycznych

1 147

1 094,00

1 017

130

68,5

68,7

administracyjnych

174

158,41

139

35

10,4

10,3

obługi

353

271,21

152

201

21,1

21,0

razem

2011

1 674

1 523,62

1 308

366

100

100

 

2010

1 695

1 541,75

1 319

376

100

100

Powiatowa Biblioteka Publiczna w Gliwicach

Grupa

pracowników

Ogółem

Etaty

przeliczen.

w tym

2011

%

2010

%

pełno-
zatrudnieni

ryczałty

merytorycznych

2

2,00

2

0

66,7

66,7

administracyjnych

1

0,25

0

1

33,3

33,3

obsługi

0

0

0

0

0

0

razem

2011

3

2,25

2

1

100

100

 

2010

3

2,25

2

1

100

100

Biblioteka Śląska

Grupa

pracowników

Ogółem

Etaty

przeliczen.

w tym

2011

%

2010

%

pełno-
zatrudnieni

ryczałty

merytorycznych

152

151,75

150

2

66,1

66,2

administracyjnych

63

61,40

57

6

27,4

26,0

obsługi

15

14,00

13

2

6,5

7,8

razem

2011

230

227,15

220

10

100

100

 

2010

219

214,87

206

13

100

100

5.2. Kwalifikacje bibliotekarzy

Strukturę wykształcenia pracowników merytorycznych bibliotek samorządowych województwa śląskiego w 2011 roku ilustrują poniższe tabele:

Bibliotekarze etatowi

Grupa

bibliotek

Wyższe
bibliote-
karskie

Wyższe

inne

Wyższe zaw.

licencjackie

Studium

Średnie

bibliote-
karskie

Średnie

Inne

Razem

bibl.

inne

Biblioteki powiatów

grodzkich

479

47,1%

80

7,9%

72

7,1%

10

1,0%

276

27,1%

28

2,8%

69

6,8%

3

0,2%

1.017

Biblioteki powiatów

ziemskich

223

37,1%

60

10,0%

36

6,0%

13

2,2%

148

24,6%

35

5,8%

83

13,8%

3

0,5%

601

PBP w Gliwicach

2

100%

0

0%

0

0%

0

0%

0

0%

0

0 %

0

0%

0

0%

2

Biblioteka Śląska

47

31,3%

65

43,3%

0

0%

0

0%

7

4,7%

0

0%

25

16,7%

6

4,0%

150

Razem

751

42,4%

205

11,6%

108

6,1%

23

1,3%

431

24,4%

63

3,6%

177

10,0%

12

0,6%

1.770

Bibliotekarze zatrudnieni w niepełnym wymiarze czasu pracy

Grupa

bibliotek

Wyższe
bibliote-
karskie

Wyższe

inne

Wyższe zaw.

licencjackie

Studium

Średnie

bibliote-
karskie

Średnie

Inne

Razem

bibl.

inne

Biblioteki powiatów

grodzkich

28

21,6%

20

15,4%

7

5,4%

3

2,3%

33

25,4%

5

3,8%

32

24,6%

2

1,5%

130

Biblioteki powiatów

ziemskich

56

18,9%

48

16,2%

9

3,0%

4

1,3%

57

19,2%

4

1,3%

114

38,4%

5

1,7%

297

PBP w Gliwicach

0

0%

0

0%

0

0%

0

0%

0

0%

0

0%

0

0%

0

0%

0

Biblioteka Śląska

0

0%

2

100%

0

0%

0

0%

0

0%

0

0%

0

0%

0

0%

2

Razem

84

19,7%

70

16,3%

16

3,7%

7

1,6%

90

21,0%

9

2,1%

146

34,0%

7

1,6%

429

Razem bibliotekarze
(etatowi i niepełnozatrudnieni)

Grupa

bibliotek

Wyższe
bibliote-
karskie

Wyższe

inne

Wyższe zaw.

licencjackie

Studium

Średnie

bibliote-
karskie

Średnie

Inne

Razem

bibl.

inne

Biblioteki powiatów

grodzkich

507

44,3%

100

8,7%

79

6,9%

13

1,1%

309

26,9%

33

2,9%

101

8,8%

5

0,4%

1.147

Biblioteki powiatów

ziemskich

279

31,1%

109

12,1%

45

5,0%

17

1,9%

205

22,8%

39

4,3%

197

21,9%

8

0,9%

899

PBP w Gliwicach

2

100 %

0

0 %

0

0%

0

0%

0

0%

0

0%

0

0%

0

0%

2

Biblioteka Śląska

47

30,9%

67

44,1%

0

0%

0

0%

7

4,7%

0

0%

25

16,4%

6

3,9%

152

2010

798

36,0%

281

12,7%

140

6,3%

31

1,4%

544

24,5%

65

2,9%

340

15,3%

19

0,9%

2.218

2011

835

38,0%

276

12,5%

124

5,6%

30

1,4%

521

23,7%

72

3,3%

323

14,7%

19

0,8%

2.200


Struktura wykształcenia pracowników merytorycznych
(etatowi i niepełnozatrudnieni)

Struktura wykształcenia pracowników merytorycznych (etatowi i niepełnozatrudnieni)

5.3. Ocena stanu zatrudnienia i wynagradzania pracowników bibliotek

W roku 2011 utrzymała się tendencja spadkowa liczby pracowników bibliotek. Zasoby kadrowe zmniejszyły się z 3.177 w roku 2010 do 3.168 (-9) osób, przy jednoczesnym zmniejszeniu liczby etatów przeliczeniowych do 2.705,02 (- 14,57).

Zmiany w liczbie zatrudnionych nastąpiły we wszystkich grupach pracowników:

  • liczba pracowników merytorycznych zmniejszyła się o 18 osób przy zmniejszeniu liczby etatów przeliczeniowych o 18,5,

  • liczba pracowników administracyjnych wzrosła o 5 osób, przy wzroście etatów przeliczeniowych o 7,63,

  • liczba pracowników obsługi zwiększyła się o 4 osoby przy zmniejszeniu etatów przeliczeniowych o 3,7.

Przeciętna liczba bibliotekarzy obsługujących jedną placówkę wyniosła 2,7 osoby (2,5 etatu przeliczeniowego). Nie zmienia się sytuacja w 10 bibliotekach (jedynych placówkach bibliotecznych na terenie gminy), które nadal prowadzone są jednoosobowo.

Bibliotekarze sami oceniają stan zatrudnienia jako: „optymalny”, „utrzymany w granicach niezbędnego optimum”, „zadowalający”, „dostateczny”, ale też „niewystarczający”. Zwracana jest uwaga na zwiększające się zadania, a także na utrudnienia w pracy placówek jednoosobowych oraz powodowanych przez liczne i długotrwałe zwolnienia lekarskie. Coraz częściej zauważana jest konieczność permanentnego dokształcania pracowników, nie tylko w drodze szkoleń wewnętrznych, ale także kursów interdyscyplinarnych i specjalistycznych.

Utrzymuje się spadek wskaźników określających obciążenie pracowników merytorycznych. W 2011 przedstawiały się one następująco:

  • wskaźnik liczby czytelników obsługiwanych przez 1 pracownika wyniósł 399 czytelników (436 na etat przeliczeniowy),

  • liczba udostępnień (wypożyczeń i udostępnień na miejscu) wyniosła 9.635 w przeliczeniu na 1 pracownika (wg etatów przeliczeniowych – 10.534).

Trzeba jednak zauważyć, że wskaźniki te obrazują obciążenie pracowników wynikające tylko z obsługi czytelników związanej z udostępnieniami zbiorów, a przecież bibliotekarze wykonują poza tym prace związane z gromadzeniem i udostępnianiem zbiorów, organizują różnego typu przedsięwzięcia kulturalne i edukacyjne, prace informacyjno-bibliograficzne i inne związane z usługami na rzecz użytkowników.

Wzrosły kwalifikacje zawodowe pracowników (zob. tabela w pkt. 5.2.). Zdecydowana większość pracowników merytorycznych (72,3%) posiada wykształcenie kierunkowe.

Jednym ze wskaźników obrazujących stan zatrudnienia w bibliotekach jest informacja o liczbie lat pracy. Struktura stażu pracy pracowników merytorycznych przedstawia się następująco:

do 5 lat - 410 pracowników  (20,0%)
6-10 lat - 279 pracowników  (13,6%)
11-20 lat - 498 pracowników  (24,3%)
21-39 lat - 630 pracowników  (30,8%)
31-40 lat - 215 pracowników  (10,5%)
powyżej 40 lat - 16 pracowników  (0,8%)

Średnia płaca w bibliotekach publicznych w naszym województwie w 2011 r. wyniosła:

merytoryczni

administracji

obsługi

MBP

2.760

3.246

1.869

MGBP

2.605

3.270

1.740

GBP

2.706

3.238

1.847

W miarę możliwości finansowych (dotacji organizatora) pracownicy otrzymywali podwyżki i regulacje płac, są jednak i takie biblioteki, gdzie już od kilku lat nie było żadnej poprawy wynagrodzeń. W przypadku ograniczonych możliwości finansowych, w pierwszej kolejności, premiowane są osoby dynamiczne i podejmujące nowe wyzwania i zadania oraz podnoszące swoje kwalifikacje np. w drodze studiów podyplomowych.

5.4. Udział pracowników w doskonaleniu zawodowym

W 2011 roku kwalifikacje zawodowe podnosiło 198 bibliotekarzy, o 48 osób mniej niż w roku poprzednim. Kształciło się 136 pracowników bibliotek miejskich, 17 pracowników bibliotek miejsko – gminnych i 45 pracowników zatrudnionych w bibliotekach szczebla gminnego.

Kierunki bibliotekarskie:

Na studiach licencjackich bibliotekoznawczych kształciło się 37 osób w podziale:

  • pracownicy bibliotek miejskich – 22 osoby,

  • pracownicy bibliotek miejsko-gminnych – 4 osoby,

  • pracownicy bibliotek gminnych – 11 osób.

Na studiach magisterskich bibliotekoznawczych kształciło się 37 osób w podziale:

  • pracownicy bibliotek miejskich – 28 osób,

  • pracownicy bibliotek gminnych – 9 osób.

Na studiach podyplomowych w zakresie bibliotekoznawstwa kształciło się 37 osób w podziale:

  • pracownicy bibliotek miejskich – 22 osoby,

  • pracownicy bibliotek miejsko-gminnych – 8 osób,

  • pracownicy bibliotek gminnych – 7 osób,

  • na studiach doktoranckich w zakresie bibliotekoznawstwa kształciła się 1 osoba.

Podyplomowe kierunki pokrewne, takie jak:

  • Menedżer kultury – ukończyły 3 osoby,

  • Marketing w kulturze – ukończyła 1 osoba,

  • Zarządzanie w kulturze, sztuce i turystyce kulturowej – ukończyło 9 osób,

  • Sieci komputerowe i multimedia – ukończyła 1 osoba,

  • Animator i menedżer kultury - ukończyła 1 osoba.

Łącznie na kierunkach bibliotekarskich i pokrewnych studiowało 127 osób, o 45 mniej niż w 2010 roku.

Pracownicy bibliotek studiowali także na:

  • studiach licencjackich (21 osób), wybierając kierunki: europeistyka, zarządzanie i komunikacja społeczna, ekonomia, kulturoznawstwo, administracja samorządowa, pedagogika, pedagogika opiekuńczo – resocjalizacyjna, grafika, dziennikarstwo, rachunkowość w zarządzaniu, animacja społeczno-kulturalna, kosmetologia, socjologia,

  • studiach magisterskich (33 osoby), wybierając kierunki: rachunkowość i zarządzanie, inżynieria mechaniczna, informatyka, filologia polska, politologia, pedagogika, kulturoznawstwo, psychologia w biznesie, pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna z językiem angielskim, zarządzanie przedsiębiorstwem, pedagogika resocjalizacyjna z profilaktyką społeczną, ekonomia, aktywizacja i rozwój wspólnot lokalnych, administracja, zarządzanie: coaching, animacja społeczno-kulturalna, zarządzanie oświatą i kulturą, administracja państwowa, administracja europejska, stosunki międzynarodowe,

  • studiach podyplomowych (11 osób), wybierając kierunki: bezpieczeństwo i higiena pracy, administracja, rachunkowość i finanse, etnografia, ekonomia, architektura wnętrz, pedagogika, edukacja dla bezpieczeństwa i obronności,

  • studiach doktoranckich (5 osób) na kierunkach: filologia polska, teologia, kulturoznawstwo, filozofia,

  • aplikacja radcowska – 1 osoba.

5.5. Udział pracowników w innych formach doskonalenia

Jak co roku pracownicy bibliotek publicznych chętnie uczestniczyli w różnych formach doskonalenia zawodowego.

W roku 2011 miała miejsce druga edycja szkoleń w ramach programu Biblioteka + oraz zainicjowana została II runda Programu Rozwoju Bibliotek, którego znaczącym elementem są szkolenia dla bibliotekarzy.

Program Biblioteka +

Program „Szkolenia dla bibliotekarzy”, wchodzący w skład programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Biblioteka+” zakłada zorganizowanie nieodpłatnych szkoleń, których celem jest uzyskanie przez bibliotekarzy nowych kompetencji zawodowych (wykraczających poza standardowe umiejętności bibliotekarskie). Program skierowany jest do bibliotek z gmin wiejskich, miejsko – wiejskich i miast do 15 tys. mieszkańców.

W roku ubiegłym Biblioteka Śląska przeszkoliła grupę 55 bibliotekarzy w zakresie rozwoju osobistych kompetencji menedżerskich i przywódczych, organizacji i zarządzania biblioteką, nowych technologii informatycznych oraz pozyskiwania funduszy zewnętrznych i zarządzania projektami w kulturze. Każdy z uczestników przeszedł 80 godzin szkoleniowych. Cykl szkoleń rozpoczął się 5 września 2011 r. a zakończył 8 listopada 2011 r. W ramach środków na szkolenia Biblioteka Śląska zorganizowała dodatkowo dla wszystkich uczestników wyjazd seminaryjny pod hasłem: „Wymiana doświadczeń z bibliotekami publicznymi województwa opolskiego i dolnośląskiego”.

Program Rozwoju Bibliotek

Program Rozwoju Bibliotek to ogólnopolskie przedsięwzięcie, którego celem jest wzmocnienie potencjału bibliotek publicznych znajdujących się na wsiach i w małych miastach. Dzięki programowi nowoczesne i aktywne biblioteki ułatwią mieszkańcom pełne uczestnictwo w życiu społecznym i gospodarczym.

Program zaplanowano na pięć lat – rozpoczął się w 2009 roku i potrwa do roku 2013. Budżet Programu to 28 milionów dolarów. Środki te są przeznaczane na wyposażenie bibliotek w sprzęt informatyczny, cykl praktycznych szkoleń, wzmacnianie środowiska bibliotecznego, promocję bibliotek. Pochodzą z grantu, który Fundacja Billa i Melindy Gates przekazała Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności (PAFW). Program realizuje Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego, utworzona przez PAFW.

W 2011 roku do II rundy Programu zakwalifikowało się 36 bibliotek z naszego województwa (9 wiodących, 27 partnerskich). Poza wsparciem technicznym biblioteki uczestniczące w tym przedsięwzięciu otrzymują do wyboru różnego rodzaju szkolenia. W roku ubiegłym uczestnicy wzięli udział w dwóch pierwszych modułach szkoleń z zakresu technologii informacyjnych i komunikacyjnych, które przeprowadzali pracownicy Biblioteki Śląskiej.

Moduł I – Pierwsze kroki z komputerem – ukończyło 92 pracowników bibliotek uczestniczących w PRB.

Moduł II – Przygotowanie materiałów multimedialnych – ukończyła ta sama liczba bibliotekarzy.

Moduły od III do V realizowane są w roku 2012.

Uczestnikom PRB zaproponowano również warsztaty z zakresu planowania pracy biblioteki. Szkolenia te prowadzą trenerzy Centrum Aktywności Lokalnej CAL. W roku sprawozdawczym odbyły się dwa z pięciu planowanych zjazdów szkoleniowych. W warsztatach uczestniczą dyrektorzy i pracownicy bibliotek wiodących i partnerskich.

Zainteresowaniem wśród bibliotekarzy naszego województwa cieszyły się różnego rodzaju konferencje i kursy będące elementami doskonalenia zawodowego.

Wybrane przykłady:

Tematyka bibliotekarska

  • Login: biblioteka – kurs e-learningowy (BUW, Warszawa; FRSI).

  • II Kongres Bibliotek: Biblioteka – więcej niż myślisz (FRSI, Warszawa).

  • Aktualne zasady funkcjonowania Punktów Informacji Europejskiej – (Europe Direct, Kraków).

  • Ogólnopolska Konferencja Polskie Biblioteki Publiczne (BN, Warszawa).

  • Ogólnopolska Konferencja Twoje strony – Mocne strony (UW, Warszawa).

  • VI Forum Młodych Bibliotekarzy (WBP, Lublin).

  • V Ogólnopolska Konferencja Naukowa Użytkownicy – jak ich łapać i zatrzymywać (IBIN, Uniwersytet Śląski).

  • Bajkoterapia – magiczna moc Bajek i opowiadań (Centrum Psychoedukacji Respective).

  • Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w cyberprzestrzeni. Szkolenie praktyczne (Centrum Profilaktyki, Edukacji i Terapii Kontakt, Cieszyn).

  • VII Forum Bibliotekarzy Województwa Śląskiego: Biblioteka w środowisku społecznym (TNBSP, Bielsko-Biała).

  • Cyfrowe umiejętności – globalne możliwości. Konferencja open space (Śląskie Centrum Społeczeństwa Informacyjnego).

  • Targi Książki (Katowice, Kraków).

  • Prezentacja systemu bibliotecznego SOWA2/MARC 21 (Biblioteka Śląska, Katowice).

  • Format MARC21 dla wydawnictw zwartych oraz kartoteka haseł wzorcowych (MAX Elektronik, Katowice).

  • Format MARC 21 dla wydawnictw ciągłych (MAX Elektronik, Katowice).

  • Wprowadzenie do MARC 21. Obsługa i katalogowanie dokumentów w formacie MARC 21 (PBP, Gliwice).

  • Bądź przewodnikiem dla dzieci po świecie literatury – o biblioterapeutycznej roli literatury i nie tylko (MBP, Świętochłowice).

  • Bibliotekarz obywatelem świata (Wyższa Szkoła Humanitas, Sosnowiec).

  • Problemy cyfryzacji zasobów muzeów, bibliotek i archiwów (Forum Instytucji Kultury, Warszawa).

  • Biblioteka XXI wieku. Nowoczesna architektura, funkcjonalne wyposażenie, pomysłowe aranżacje. 3 lata po Kielcach - najnowsze realizacje (SBP, Politechnika Poznańska).

  • Biblioteka w przestrzeni edukacyjnej. Funkcje i wyzwania w XXI wieku (Uniwersytet Pedagogiczny, Kraków).

  • V Bałtycka Konferencja Zarządzanie i Organizacja Bibliotek (Szkoła Wyższa Ateneum, Gdańsk).

  • Marketing i promocja w projektach kulturalnych (Urząd Marszałkowski, Katowice).

  • Śląsko-kaszubskie klimaty regionalnej kultury i literatury. III Powiatowa Konferencja dla bibliotekarzy, nauczycieli i regionalistów (PBP, Gliwice).

  • Projekt digitalizacji dla małych i średnich instytucji (BN –ZEBID, Warszawa).

  • Szkolenie dla moderatorów Dyskusyjnych Klubów Książki (BN, Warszawa).

Zagadnienia prawno – organizacyjne

  • Prawo pracy w praktyce – czas pracy (Ośrodek szkoleniowy Ekspress, Bielsko-Biała).

  • Aspekty organizacyjno-prawne działania bibliotek z uwzględnieniem nowelizacji w 2011 r. (Biblioteka Śląska, Katowice).

  • Kancelaria. Biurowość. Archiwizacja (Centrum Doradczo-Szkoleniowe IZOR).

  • Zamówienia publiczne do 14 000 Euro (Presscom).

  • Ochrona danych osobowych (OKST im. W. Pańki).

  • Instrukcja kancelaryjna dla instytucji kultury (Grupa Ergo).

  • Prawo zamówień publicznych (Urząd Marszałkowski, Katowice).

  • Prawa autorskie i prawa pokrewne (OKST, Katowice).

  • Windykacja i umarzanie należności cywilnoprawnych JST (OKST, Katowice).

  • Zarządzanie ryzykiem w jednostkach sektora finansów publicznych (Centrum Administracji i Biznesu, Katowice).

  • Odpowiedzialność za nieprawidłowości w funkcjonowaniu kontroli zarządczej w świetle nowelizacji ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Instytut Samorządu i Administracji, Katowice).

  • Kontrola zarządcza w jednostkach samorządu terytorialnego i ich jednostkach organizacyjnych po roku funkcjonowania (Centrum Szkolenia Kadr i Samorządów Suprema Lex, Katowice).

  • Czas pracy i urlopy wypoczynkowe w praktyce (Total Expert).

  • Praktyczne stosowanie przepisów prawa pracy i BHP dla pracowników instytucji kultury (Centrum Szkolenia Samorządu SOWID).

  • Biuletyn Informacji Publicznej – zakres publikacji. Aspekty prawne i praktyczne (Starostwo Gliwickie).

Zagadnienia księgowo – kadrowe

  • Podatek dochodowy od osób fizycznych na rok 2011 (Ośrodek szkoleniowy Ekspress, Bielsko-Biała).

  • Akcja Bilans 2010. Podatek dochodowy w instytucjach kultury za rok 2010 (Biblioteka Śląska, Katowice).

  • Samorządowe instytucje kultury a zasady gospodarki finansowej jednostek sektora publicznego (RIO, Bielsko-Biała).

  • Ubezpieczenia społeczne i wypłaty zasiłków w 2012 r. (Ośrodek szkoleniowy Ekspress, Bielsko-Biała).

  • Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych w zakładzie pracy w 2011 r. (Centrum Administracji i Biznesu, Katowice).

  • Bilans 2010 (ROK, Katowice).

  • XXII Forum Księgowych Instytucji Kultury (Małopolskie Centrum Kultury, Zakopane).

  • Rachunkowość i zamknięcie roku 2010 w instytucjach kultury, kontrola zarządcza i sprawozdanie RB-Ws w 2010 i 2011 roku oraz proponowane zmiany w tzw. „konstytucji kultury” (MK- Serwis).

  • Obsługa sekretariatu i biura (Mati Consulting).

Szkolenia wewnętrzne

Organizowane są najczęściej raz na miesiąc bądź raz na kwartał. Uczestnikami takich spotkań są kierownicy agend i kierownicy filii bibliotecznych. W przypadku bibliotek szczebla powiatowego na szkolenia wewnętrzne zapraszani są również dyrektorzy bibliotek gminnych z podległego terenu. Podczas spotkań omawiane są sprawy bieżące związane głównie z organizowanymi przez biblioteki imprezami kulturalnymi w danym okresie czasu jak również dyskutuje się o sprawach nurtujących pracowników. Tematyka spotkań dotyczy głównie tematów bibliotekarskich, takich jak:

  • Ewidencja materiałów bibliotecznych,

  • Formalne i rzeczowe opracowanie zbiorów,

  • Rodzaje materiałów bibliotecznych i sposoby ich przechowywania,

  • Windykacja – sposoby odzyskiwania książek,

  • Procedury kontroli zarządczej,

  • Statystyka w bibliotece.

Duża część szkoleń wewnętrznych poświęcona jest także tematyce bezpieczeństwa i higieny pracy, ochronie przeciwpożarowej oraz ochronie danych osobowych. Na bieżąco biblioteki przeprowadzają szkolenia wewnętrzne z obsługi systemów bibliotecznych, w których pracują.

Przykłady szkoleń wewnętrznych w bibliotekach województwa śląskiego:

Książnica Beskidzka w Bielsku-Białej organizuje w ramach szkoleń wewnętrznych cykle instruktażu z zagadnień merytoryczno – organizacyjnych dla osób nowozatrudnionych. Szkolenia te kończą się egzaminem wewnętrznym i skierowaniem wniosku do dyrektora instytucji o zatrudnienie danej osoby.

Miejska Biblioteka Publiczna w Bytomiu organizuje szkolenia wewnętrzne poświęcone kulturze organizacyjnej, etyce zawodowej, nowoczesnym technologiom w bibliotekarstwie, gospodarce opartej na wiedzy, społeczeństwu informacyjnemu, a także umiejętnościom autoprezentacji, technikom obsługi klienta, sposobom prowadzenia negocjacji oraz dotyczące elementów psychiki emocjonalnej jak asertywność czy empatia.

Miejska Biblioteka Publiczna w Sosnowcu raz na dwa miesiące organizuje spotkania z kierownikami działów wewnętrznych i placówek filialnych, w czasie których przekazuje się informacje na temat nowelizacji przepisów prawnych i norm bibliotecznych. Jednocześnie kadra instruktorska Biblioteki udziela konsultacji merytorycznych i pomocy bibliograficznej w doborze literatury bibliotekarzom podnoszącym kwalifikacje zawodowe. W ramach współpracy z bibliotekarzami bibliotek szkolnych z Sosnowca na wspólnych spotkaniach dzielono się doświadczeniami na temat zmieniających się przepisów prawnych oraz ustalano wspólne plany imprez na rok szkolny 2011/2012.

Miejska Biblioteka Publiczna w Żorach podczas comiesięcznych szkoleń wewnętrznych podejmowała wiele tematów merytorycznych, pogłębiających wiedzę pracowników. Prezentowano multimedialne prezentacje na tematy: przyszłość bibliotek w społeczeństwie opartym na wiedzy, potrzeby i oczekiwania użytkowników bibliotek. Przeszkolono bibliotekarzy w zakresie stosowania instrukcji kancelaryjnej oraz usprawnienia systemu obiegu informacji wewnętrznej opartej na zasadzie „robię swoje, ale wiem o wszystkim”. W trakcie szkoleń wewnętrznych przybliżono także tematykę kontroli zarządczej i budżetu cząstkowego. Przeprowadzono także warsztaty dotyczące tworzenia prezentacji multimedialnych w programie Power Point.



Stopka Biblioteka Śląska