Nazwa Biblioteki Śląskiej Cieniowany pasek

Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Pomoc

Najczęściej zadawane pytania:


Jak mogę zapisać się do Biblioteki Śląskiej?

Przydatne informacje znajdują się w zakładce Zapisy.

Jak szybko dostanę kartę biblioteczną?

Od razu. Karta biblioteczna wyrabiana jest natychmiast po zapisaniu do biblioteki. W tym samym dniu można skorzystać z czytelni lub wypożyczyć książkę.

Zgubiłem kartę biblioteczną, co teraz?

Utratę karty bibliotecznej należy niezwłocznie zgłosić w Wypożyczalni lub telefonicznie pod nr (+48) 32 20 83 746. W celu wydania duplikatu karty należy zgłosić się z dokumentem tożsamości do punktu rejestracji. Duplikat zostanie wydany na miejscu (koszt duplikatu to 12,00 zł).

Zapomniałem hasła do mojego konta bibliotecznego, co teraz?

Jeśli podczas rejestracji (lub później) podany został adres mailowy można samemu wygenerować nowe hasło. Po przejściu na stronę główną katalogu elektronicznego OPAC i kliknięciu „Loguj”, w lewym dolnym rogu okna pojawia się sformułowanie „przypomnij hasło”. Po wypełnieniu formularza nowe hasło zostanie wysłane na podany wcześniej adres mailowy.

Czy wypożyczę książki z biblioteki przez Internet?

Tak, książki można zamawiać wyłącznie z konta zalogowanego użytkownika w katalogu elektronicznym OPAC (dostępny na stronie internetowej biblioteki). Zamówienia można wysyłać tylko w godzinach otwarcia biblioteki:
poniedziałek w godz. 12.00–20.00,
wtorek–piątek w godz. 8.00–20.00,
sobota w godz. 8.00–15.00.

Czy zamówione do wypożyczalni książki muszę odebrać osobiście?

Nie, przy czym książki można odebrać wyłącznie po okazaniu karty bibliotecznej osoby, która je zamówiła. Należy pamiętać, że właściciel karty odpowiada za każdorazowe jej użycie oraz za wszystkie materiały wypożyczone przy użyciu jego karty.

Jak mogę przedłużyć termin wypożyczenia książek?

Termin wypożyczenia książek można przedłużyć na dwa sposoby:

  • telefonicznie pod nr (+48) 32 20 83 748,
  • przez Internet. W tym celu trzeba zalogować się na swoje konto w katalogu elektronicznym OPAC, kliknąć opcję „Konto” i z menu bocznego wybrać pozycję „Prolongaty”. Ukażą się wszystkie książki, które można prolongować. Prolongacie podlegają jedynie książki, których termin zwrotu jeszcze nie upłynął, i które nie zostały zarezerwowane przez innego czytelnika.

Czy muszę oddać książki osobiście?

Nie, może je zwrócić inna osoba. Można również skorzystać z usług poczty i zaadresować przesyłkę: Biblioteka Śląska, Plac Rady Europy 1, 40-021 Katowice.

Przekroczyłem termin zwrotu książek, co teraz?

Siódmego dnia po przekroczeniu terminu zwrotu zostanie naliczona kara w wysokości 1,50 zł za każdy przetrzymany wolumin. Kara będzie naliczana za każdy kolejny tydzień przetrzymania książek. Do momentu zapłacenia kary i zwrotu przetrzymanych egzemplarzy nie można wypożyczać kolejnych książek z biblioteki. Informacje o terminie zwrotu książek wysyłane są drogą mailową. Dostępne są również dla zalogowanego użytkownika na koncie bibliotecznym w katalogu elektronicznym OPAC.

W jaki sposób mogę uregulować moje należności względem biblioteki?

  • Karę za przetrzymanie książek można zapłacić bezpośrednio w wypożyczalni.
  • Za zamówione usługi informacyjne i reprograficzne, jak również wypożyczenia międzybiblioteczne trzeba zapłacić z góry, przelewem na konto biblioteki: mBank S.A. O/KATOWICE 44 1140 1078 0000 5008 3000 1001.

Co jeśli zgubiłem książkę z biblioteki?

Prosimy o kontakt z bibliotekarzem w wypożyczalni.

Jak mogę skorzystać z czytelni?

Aby korzystać ze zbiorów biblioteki dostępnych na miejscu, w czytelniach trzeba być zapisanym do biblioteki. Na podstawie ważnej karty bibliotecznej dyżurujący bibliotekarz udostępnia potrzebne materiały.

Co to jest katalog elektroniczny OPAC?

Katalog elektroniczny OPAC (On-line Public Access Catalog) to katalog powszechnego dostępu. Umożliwia przeszukiwanie w trybie on-line baz danych zawierających wydawnictwa dostępne w bibliotece, pozwala na zamawianie i rezerwowanie konkretnych pozycji, a także informuje czytelników o stanie ich kont. Z katalogu elektronicznego OPAC Biblioteki Śląskiej można korzystać za pośrednictwem Internetu lub na terminalach graficznych rozmieszczonych w budynku biblioteki. Oferuje on możliwości wyszukiwania pożądanych dokumentów według indeksów systemu PROLIB, tworzenia zaawansowanych strategii wyszukiwawczych, przeglądania nowości wydawniczych, a także powiadamiania o statusie zamówionych pozycji za pośrednictwem poczty elektronicznej oraz samodzielnej obsługi konta czytelnika (m.in. prolongaty wypożyczonych materiałów). Więcej informacji: www.prolib.pl

Czy katalog elektroniczny OPAC obejmuje wszystkie zbiory Biblioteki Śląskiej?

Katalog elektroniczny OPAC obejmuje tylko część gromadzonych przez Bibliotekę Śląską materiałów. Nie notuje niektórych zbiorów specjalnych oraz czasopism. W przypadku tego typu materiałów, jeśli danego tytułu nie ma w katalogu elektronicznym, należy sprawdzić dodatkowo katalogi kartkowe znajdujące się w holu głównym i w Czytelni Zbiorów Specjalnych.

Co w sytuacji gdy nie mogę się zalogować do katalogu elektronicznego OPAC?

Żeby zalogować się na konto w katalogu elektronicznym OPAC trzeba:

  • podać numer karty bibliotecznej oraz hasło (hasło nie może zawierać polskich znaków diakrytycznych),
  • w przeglądarce internetowej należy odblokować obsługę „ciasteczek” (plików cookie).

Co oznacza sformułowanie „wolny dostęp”?

„Wolny dostęp” oznacza, że książka znajduje się w księgozbiorze podręcznym czytelni. Takiej książki nie trzeba zamawiać. Czytelnik może sam podejść do półki i skorzystać z wybranej pozycji.

Co jeśli zarezerwowałem książkę wypożyczoną obecnie przez innego czytelnika?

Książka zarezerwowana nie może być prolongowana przez obecnego czytelnika. Jednak termin, kiedy będzie można ją odebrać, zależy od tego kiedy faktycznie zostanie zwrócona. Czytelnik może oddać książkę wcześniej (przed upływem terminu zwrotu) lub później (płacąc wówczas karę). W momencie zwrotu książka na koncie przechodzi z opcji „rezerwacje” do opcji „zamówienia” i czeka tam niezależnie od podanego terminu 7 dni na wysłanie (realizację zamówienia). Jeśli w tym czasie zamówienie nie zostanie wysłane książka staje się dostępna dla innych czytelników, a rezerwacja przepada. Warto więc przynajmniej raz w tygodniu sprawdzać swoje rezerwacje i zamówienia przez Internet.

Czy mogę wypożyczyć do domu czasopismo?

Nie, zgodnie z Regulaminem biblioteki z czasopism można korzystać tylko na miejscu, w czytelniach.

Czy w bibliotece mogę skorzystać z Internetu?

Tak, można korzystać z własnego urządzenia w czytelniach i w holu głównym w oznaczonych strefach. Podłączenie do Internetu może być realizowane jedynie przez łącze bezprzewodowe. Szczegóły usługi.

Czy zbiory biblioteczne mogę fotografować własnym aparatem cyfrowym?

Tak, można nieodpłatnie fotografować fragmenty zbiorów aparatem cyfrowym na własny, niekomercyjny użytek.


Zamknij

Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień cookies w przeglądarce.