Między twórczością a literaturą
ISBN | 978-83-60209-41-7 |
Data publikacji | 2010 |
Liczba stron | 158 |
Okładka | miękka |
Format | 147 x 206 mm |
Książka Między twórczością a literaturą pod redakcją Alicji Gałązki to zbiór dziewięciu artykułów, których tematyka oscyluje wokół szeroko pojętej twórczości, ze szczególnym uwzględnieniem roli literatury w rozwoju potencjału twórczego człowieka, jego wyobraźni i wolności.
Pracę otwiera artykuł Bernadety Niesporek-Szamburskiej: Językowy opis pór roku w twórczych tekstach dzieci – wizerunek czy obraz? Kolejny to „Romeo i Julia” Baza Luhrmanna – twórcze wykorzystanie idei szekspirowskich a pokolenie MTV, w którym autorki Alicja Gałązka i Anna Musielak sięgają do bogactwa literatury anglosaskiej. One też w artykule Kreacyjne oblicza kiczu – sztuki szczęścia zastanawiają się czy kicz może być twórczy? Tekst Anny Bautsz-Sontag Kształtowanie kreatywnego rozumienia tekstu literackiego poprzez projektowanie osobistego odczytywania metafor w formule ekspresyjnych działań biblioterapeutycznych to promowanie spotkań z literaturą dla dzieci i dorosłych.
W artykule Kreatywność w nauczaniu Katarzyna Mol-Galios przekonuje o konieczności twórczej edukacji i poszukiwaniu nowych rozwiązań na miarę XXI w. Z kolei w tekście Dyspozycja do twórczości – kilka refleksji na temat nastawienia i kompetencji kreacyjnych nauczycieli Magdalena Kleszcz i Małgorzata Łączyk kontynuują temat kreatywnej edukacji. Natomiast Rafał Kojs omawia Kształtowanie indywidualnych i społecznych wymiarów tożsamości dziecka poprzez działania twórcze.
Obszerny artykuł Irminy Sikory Literatura nacechowana treścią społeczno-moralną a zwerbalizowana powinność moralna dzieci pięcioletnich to przedstawienie wyników eksperymentu przeprowadzonego w formie piętnastu spotkań literackich. Zbiór kończy tekst Aleksandry Chmielnickiej-Plaskoty Projekt artystyczny – projekt edukacyjny. Stymulowanie twórczego rozwoju dzieci i młodzieży. Prezentacja programu „Sztuka – Edukacja – Integracja”.